Shantaram klar

När jag vid elvatiden denna lördagförmiddag klev av tunnelbanan vid Hötorget på väg till ännu ett träningspass på Centralbadet hade jag så slutligen läst de sista raderna i ”Shantaram” av Gregory David Roberts. Det har varit 933 sidor av omväxlande läsning; omtumlande, gripande, obehaglig, lärorik, roande och tänkvärd.

Vilken extraordinär bok! Kanske särskilt som man som läsare hela tiden vet att detta är ”based on a true story”. Det är fullständigt sanslöst vilka upplevelser som författaren varit utsatt för. Ja jag säger så för ganska mycket av det som händer är väldigt obehagligt.

Jag får återkomma till Shantaram när jag samlat tankarna.

Kommentera

