Triumfens ögonblick!

Efter tre veckors segdragen kamp mot viruset från helvetet verkar det som att jag äntligen segrat!

Jag har styrketränat och simmat idag för första gången på över tre veckor – utan att bli kallsvettig. Harklar mig då och då gör jag fortfarande, men det hör väl gubbåldern till?

Med bestämda steg gick jag åter in i Centralbadets gym, körde min vanliga uppvärmning och sedan det vanliga styrketräningspasset, låt vara med litet mindre vikter och några färre reps per moment.
Men jag gjorde det och jag blev inte kallsvettig. Jag kände mig stark igen. Triumfens ögonblick! Efter de sega virus-veckor som varit efter födelsedagen kändes det fantastiskt bra.

Jag simmade sedan fyra längder i bassägen, dök som självaste Kapten Nemo, och tog mig fram utan större problem från den tidigare krånglande höften och triumfen var nu total. När jag sedan spänstigt var på väg upp ur bassängen hörde jag plötsligt musiken spela, Vangelis ”Chariots of Fire” klingar ut i simhallen. Ett av världens mest pompösa och storslaget grandiosa musikstycken. Jag älskar det oförbehållet av hela mitt hjärta.  

centralbadet

Jag sträckte på mig och gick med stolta 41-årigt atletiska steg genom salen. Att de spelade just för mig var självklart för undertecknad men kanske inte lika uppenbart för övriga badgäster… Det gäller att ta till vara på de små ögonblick av triumf som vardagen erbjuder. I min lilla värld blir det inte så mycket bättre än så här…

Så här bjuder jag er på den bästa inspelningen jag känner till av denna gamla favorit som ursprungligen var filmmusik från flerfaldigt Oscars-belönade filmen med samma namn från 1981, ”Chariots of fire”, om två engelska löpare som en gång tävlade i sommarolympiaden i Paris 1924… Här i en upptagning från Athen 2001 med Vangelis själv vid pianot, uppbackad av stor symfoniorkester, harpor och pukor. I love it!

 

Kommentera

