Spraydio; Piccadilly in memoriam

Så blev det då officiellt idag, det som vi redaktörer känt till sedan några veckor. SprayPassagen kommer inte att behålla Spraydio.com, utan väljer att lägga ned webbradiokanalen. Den 8 april stängs Spraydio ned för all användning efter 10 år. Här är den officiella info som kom idag:

http://list.be3a.com/webview.html?key=1579.1935151.280939.6263396811760250857.de

Det här känns naturligtvis sorgligt på många sätt. Jag har inte varit med från allra första början, men började lyssna på Spraydio nån gång 2001/2002. Började skriva musikrecensioner och engagerade mig mer och mer i Spraydio och då särskilt 80-talskanalen Piccadilly. Min gamla paroll ”Rör inte mitt 80-tal” var något jag även ville tillämpa här, mångfald istället för enfald. Jag tyckte utbudet på kanalen då 2002 var mer än lovligt fantasilöst och trist. Precis så ospännande och fyrkantig som den stereotypa schablonartade nidbild av 80-talet som alltför ofta fått dominera i media. Jag skrev flera mejl till redaktionen med synpunkter på den då redaktörslösa kanalen.

piccadilly

Jag ville förstås lyfta fram den litet mer intressanta musiken från 80-talet, den som jag lyssnat så mycket på; fokus låg då på synth, indie, new wave och electronica. Mainstreamfåran ville jag inte fokusera på, den var det ändå redan så många andra som basunerade ut. Och så kom det sig att jag hösten 2003 erbjöds att ta över som redaktör på Piccadilly. Under dryga fem år kom jag sedan, med god hjälp av många av lyssnarna, att lägga in hundratals alster på kanalen. Många av plattorna var riktiga rariteter, mycket svåra att få tag på. Många, många till antalet blev också med tiden musikrecensionerna av signaturen ”Japetus”. Det känns gott att ha slagit så många slag för spridandet av litet god musikkultur genom åren. Men nu är det alltså oåterkalleligen slut. Det gör mig faktiskt riktigt vemodig.

Egentligen är det helt fantastiskt att kanalen kunde överleva från 2001 till 2009 utan några layoutmässiga- eller tekniska förändringar. Samma gamla funktioner. Räknat som man räknade internetår på den ”gamla goda tiden” skulle detta motsvara nästan 60 år utan uppdateringar. Fascinerande. Det berodde förstås på att vi var ett gäng redaktörer som jobbade ideellt och hela tiden tillförde mer innehåll, fler och fler plattor, när ägarna för längesedan slutat investera i kanalen. Men Spraydio tjänade inga pengar. Därför är detta slut nu oundvikligt. Den nya sammanslagna webbplatsen SprayPassagen har gått igenom vilka kanaler man ska satsa på och vilka man ska lägga ned. Tyvärr är alltså Spraydio en av de sistnämnda.

indochine
Ett av mina favoritomslag från den aktuella perioden…

Kanske är ändå det bästa med kanalen alla de trevliga människor jag lärt känna via Spraydio genom åren. Och dem har jag ju kvar! Och minnena från alla roliga mejldiskussioner och frågor om låtar, grupper, sångare, producenter och konserter. Här har min nördkompetens kunnat komma till stor nytta. Och så tänker jag förstås med glädje på alla härliga kvällar som gänget var ute på klubbar som Tech Noir och, förstås, 80s.

Visst har det varit mycket nostalgi, men inte bara. Det är också många nya plattor med idag verksamma artister inom de aktuella genrerna som fått chansen.

Vad rundar jag av med nu då? Jo, det finns bara en låt som jag kan välja i det här läget. Den som jag brukat spela varje fredag eftermiddag och önska lyssnarna en riktigt trevlig helg med. En låt som hade en speciell symbolisk betydelse som en inofficiell frihetsfanfar för den förtryckta subkulturen när det begav sig ”synthvintern” 84-85 hemma i Älvsjö. Låten vi brukade lyssna på som allra sista spår innan vi tog bussen och tunnelbanan in till stan på väg till legendariska (jodå, i alla för oss i målgruppen som då var ca 15-18 år) synthdiscot Rip Off på helgerna…

”Shine on Liberty!”  lol

– – –
Japetus är inte bara en flitig SPRAYdio -besökare, utan även en stor popfantast och musikälskare som hjälper oss välja vad som ska spelas i Piccadilly. Läs gärna hans musikrecensioner och skriv en rad till honom om du har tips, frågor eller reaktioner. Skriv till Japetus.

6 svar to “Spraydio; Piccadilly in memoriam”

  1. Vad ledsen jag blir nu…. Känns konstigt faktiskt. SOm om en familjemedlem dött eller nåt…

    Vemodigt, sa Bull.

  2. Det är riktigt skittrist att SprayDio lägger ner.😦 Där som jag träffade dig, min vän. Många ljusa minnen. Jo, det känns som om någon dött. Buhu!

  3. Många träffar på google-sökning blir det (på spraydio)

    ja…synd är det. och konstigt som du säger att konceptet faktiskt funkar bra utan större ändringar sedan många år. Själv om självklart ville haft mycket mer ändringar och förbättringar.

  4. Hej Japetus!

    Jag tillhör en av många som fick många bra tips under åren på Picadilly av dig. Även om jag inte var med så mycket på slutet… Ser man till min skivsamling nu skulle inte artister som OMD, tidiga Human League och Bowie vara där utan dina tips. Stort! Väl utförd mission och bra jobbat på Picadilly.

  5. …trist det här med SPRAYdio, men det är bara att bryta ihop och gå vidare antar jag..😦

  6. R.I.P!
    Fick plötsligt för mig att att jag ville höra en låt jag inte hört på länge;
    börja med att googla, kolla på y-tuben utan resultat. Fick då snilleblixten att gå in för att söka på SprayDio som jag inte varit in på på länge (tydligen inte sen i början på året!) Döm om min förvåning när webkanalen upphört att existera!!!
    Vilken låt jag sökte? Minns inte?
    I´m in chock…
    #0{

Kommentera

