Dubbel historia – första månlandningen och bästa mordförsöket på Hitler

I almanackan idag läser jag 20 juli 2009, ett historiskt datum i flera bemärkelser…

20 juli 1969 : 40 år sedan. Apollo 11 genomför den första bemannade månlandningen, Neil Armstrong och Edwin ”Buzz” Aldrin blir de första människorna på månen.

Själv var jag ett och ett halvt år gammal och helt ointresserad av månlandningen. Jag hade ägnat dagen åt att leta efter den igelkott som på kvällarna kom fram från under huset. Vi brukade ge den mjölk som hälldes upp på ett fat och jag brukade sitta och titta på när igelkotten lapade i sig. Mamma och pappa hyrde ett hus i Jönköping med fin fruktträdgård. Det finns riktigt idylliska foton från den sommaren. Jag vill inbilla mig att jag ha minnen från de julidagar 1969 då mormor och morfar hälsade på oss i villan.

I samband med månresan togs de första (av oss människor kända) foton av Jorden sedd från rymden. Hemma i vardagsrummet hänger en reproduktion av detta kända foto. En bild jag verkligen fick anstränga mig och leta för att få tag på när det begav sig 1991-1992. Till slut fick jag kontakta självaste Hasselblads i Göteborg, firman som tillverkade de kvalitetskameror som astronauterna hade med sig 1969. I ett kassaskåp på kontoret finns originalnegativ från månresan. Därifrån fick jag min uppförstorade och inramade bild av ”Earthrise”, jorduppgång sedd från Månen. Ett magiskt och för övrigt helt obegripligt vackert foto.

När jag ser detta magnifika foto kan jag inte låta bli att fascineras och känna mig litet rörd över att jag faktiskt själv finns med på ett hörn. Det är väldigt många av dem som var med då och befolkade Jorden som naturligtvis inte är kvar nu 40 år senare. Åtminstone inte i fysisk form på jordklotet.

apollo11_earthrise_1920x1200
Jorduppgång sedd från månen, juli 1969 (Klicka för mycket större bild)

~   ~   ~

20 juli 1944 : 65 år sedan. Överste Claus Schenk von Stauffenberg gör ett mycket modigt försök att mörda Hitler i hans högkvarter Wolfschanze, Varglyan, i Ostpreussen. Han lyckas så när, men p g a olyckliga omständigheter flyttas bombväskan under kartbordet och p g a värmen denna sommardag hålls lägeskonferensen i en barack på området istället för den bunker som annars skulle ha valts. P g a detta överlevde Hitler tyvärr och när konspiratörerna i Berlin tvekade under några avgörande timmar förlorades viktig tid och statskuppen kom att misslyckas. En statskupp som inledningsvis såg ut att lyckas. Det var inte det enda försöket att mörda Adolf Hitler, men det mest väl planerade och det som kom närmast att lyckas med sitt uppsåt.

Det är fascinerande att tänka sig hur många människoliv som kunde ha räddats och hur mycket lidande det ockuperade Europa kunde ha besparats om kuppen hade lyckats? Om det ändå kunde ha fått bli så. Istället kom nu kriget att förlängas med nästan ett år,  konspiratörerna kom att gripas, torteras och avrättas. Några efter den förnedrande skenrättegång som genomfördes, andra avrättades omedelbart natten efter att kuppen misslyckats. Den modige greve von Stauffenberg ställdes upp mot väggen och sköts i billyktornas sken vid Bendlerstrasse i Berlin. Något som senare irriterade Hitler som hellre velat ha kuppens centralgestalt levande.

Nyligen har det gjorts såväl en tysk som en amerikansk film om attentatförsöket mot Hitler den 20 juli. Jag har sett och uppskattat båda. I den amerikanska versionen, ”Valkyrie”, är det Tom Cruise som spelar von Stauffenberg. Det gör han bra.

von Stauffenberg Cruise
Tom Cruise som greve Claus Schenk von Stauffenberg i ”Valkyrie”


Trailern till ”Valkyrie” med Tom Cruise

Kommentera

