Om Stockholm i sommarstiltjen och en kuslig berättelse

Plötsligt är jag åter i Stockholm med bara en helg mellan mig och min återkomst till jobbet. Stockholm är väldigt behagligt och lugnt så här års under industrisemestern, eller den sista av de fem veckor som tidigare var industrisemestern.

Det är folktomt, tyst och stilla. Behagligt. En ovanlig känsla. Jag gillar den. Det är helt enkelt väldigt mysigt att finnas mitt i denna stillhet. Dock måste jag tyvärr erkänna att det känns litet tomt just nu när jag konstaterar att min sommarsemester är slut, men så är det. När jag summerar mina semesterveckor denna gång kan jag konstatera att det varit en väldigt lagom sommar. Ingen riktigt toppenväder, men heller inte någon katastrofsommar vädermässigt (som 1998 och 2000). Jag kände att jag behövde en riktigt lugn och stilla sommar, att jag behövde vila. Det har jag gjort. Det är bra.

I taxin på väg hem från Bromma flygplats sent igår fick jag höra en fascinerande och litet kuslig berättelse av taxichauffören. Ibland  hamnar man med riktigt intressanta taxichaufförer. Det här var en sådan gång.

Han berättade att han hade arbetat som väktare i mitten på 80-talet och då bl a gjorde nattlig rondering i vissa officiella byggnader i centrala Stockholm. Det var en så pass fascinerande berättelse att jag satt kvar i taxin en bra stund efter att vi stannat på Nybohovsgränd hemma hos mig. Han beskrev en mycket märklig händelse en vinternatt i mitten på 80-talet då han befann sig i Regeringsrättens lokaler i det Stenbockska palatset på Riddarholmen. Det rosafärgade Stenbockska palatset är en anrik byggnad från 1640-talet, ett av de många adelspalats som byggdes under dessa år i mitten och slutet av 1600-talet när Sverige blev en stormakt och många adelsfamiljer berikade sig kraftigt i samband med de krig som då rasade.

Stenbockska palatset är en pampig skapelse. Jag var själv där i tjänsten några gånger i mitten på 90-talet och minns det som en mycket stämningsfull och rustik byggnad som säkert måste kännas ännu så mycket mer speciell att befinna sig i ensam efter mörkrets inbrott vintertid. Jag inbillar mig att det då kan kännas riktigt kusligt.

Ronderingen i Stenbockska palatset började på bottenvåningen där det fanns en restaurang. Sedan gick väktaren upp och passerade våning efter våning. Allt var i sin ordning, allt var stilla, allt var lugnt. Allt var som vanligt. Ungefär 15 minuter efter att han klivit in det gamla barockpalatset var den ensamme väktaren tillbaka nere i bottenvåningens restaurang. Men då upphörde detta pass att vara ett av de ”vanliga”.

I restaurangen har det hänt något mycket besynnerligt, något helt oförklarligt. Alla stolarna kring borden i restaurangen ligger omkullvälta på golvet. Någon eller något har vält omkull de ca 30 stolarna. I övrigt är allt som det ska. Det hela var mycket besynnerligt och fullständigt obegripligt.

Väktaren söker igenom bottenvåningen en gång till. Han öppnar alla dörrar och kollar alla vinklar och vrår, alla prång. Men inga dörrar eller fönster är uppbrutna. Inget annat är i oordning eller på nåt sätt flyttat eller förändrat eller försvunnet, stulet. Det är bara det att de ca 30 stolarna har lagts omkull ”på rygg” på det gamla stengolvet. Alla stolarna… Och han har inte hört någonting. Det har skett helt ljudlöst. Han hittar ingen förklaring. Inte heller dyker det upp nån väktarkollega som berättar om nåt ”practical joke”. Det finns ingen förklaring.

Vem kan ha gjort detta? Vad kan ha gjort detta? Hur kan det ha gått till? Det framgick att taxichauffören som då för nästan 25 år sedan gjorde ronderingen i Regeringsrättens lokaler den natten heller aldrig fick någon förklaring till det inträffade. Han lät påtagligt konfunderad när han berättade för mig. Jag förstod honom. Det var, är och förblir ett riktigt mysterium. Ett litet kusligt sådant.

Stenbockska palatset
Stenbockska palatset på Riddarholmen i Stockholm

Kommentera

