Så är hösten åter i stan

Veckan som varit har gått från ”sent i september” till ”oktober igen”… Temperaturen har fallit från nästan 20 sensommarvarma grader förra helgen till frostnupet gräs och frusna händer på morgonen denna helg. Måndag och tisdag var jag på konferens i Uppsala och bodde på mysiga lilla Akademihotellet mitt i denna kulturella stad. Jag hade fått det absolut sista lediga rummet högst upp med dusch i korridoren. Men mysigt var det och  där kände jag så i tisdags den första riktiga höstmorgonen (att jämföra med 2007 då första höstvibbarna drabbade mig redan 9 september).

Hösten har kommit till stan och jag har denna lördagmorgon hunnit begå min årliga lundellska höstrit!

”Djurgårn brinner redan i september i år.
Kylan kom och luften blev så klar.
Dom röda löven faller ner på gången där jag går…”

autumn

Fast det dröjde ovanligt länge i år eftersom september i det längsta bjöd på så pass varmt sensommarväder.

I lägenheten rullar renoveringen vidare. Betongborrandet och bilandet har lyckligtvis upphört och jag ser nu fram mot att den egentliga kaklingen och klinkningen ska kunna börja. Denna vecka har jag, vid valet av handdukstork, fascinerats över hur otroligt många modeller och varianter det finns. Ett helt eget universum jag fick en kort glimt in i. De flesta ser ut som stegar eller gallerfönster, men jag sökte och fann en modell med mer runda vackra former.

handdukstork somatherm 40 cmb krom
En glimt av eluppvärmda handdukstorken Somatherm CMB-40 RS krom med dimmer

På jobbet är det fortfarande väldigt intensivt. Det är fascinerande hur jag hinner med, men också tydligt att jag är väldigt trött på kvällarna när jag kommer hem till min ”demolerade” lägenhet. Det är för mig en gåta hur så mänga människor utöver den pärs jag upplever just nu utöver det också klarar av småbarn och ”hämta och lämna”… Hur skulle det gå till? Mitt upp i allt verkar dessutom hantverkarna ofta utgå från att jag ska finnas hemma på dagtid och kunna snacka renovering med dem på plats på dagtid. Hur skulle det gå till?

Rundar av med en höstklassisk ”Uffe” från den lika klassiska ”Vassa eggen”-turnén och konserten från Scandinavium nyårsafton 85/86. En stirrig, hes,  sliten och inte helt nykter 80-tals Uffe med ett ännu mer tidstypiskt 80-talsstylat band. Uffe är här egentligen ovanligt litet 80-talsstylad om jag ska vara rättvis, men bandet är fullkomligt 80-talskitschiga. En klassisk line-up med bl a Janne Bark och Niklas Strömstedt. Det var inte min musik då, men har som bekant blivit det med tiden.

Kommentera

