Sista kranen demonteras i Liljeholmens Centrum

Imorse när jag gick till jobbet var det något som inte stämde med vyn in mot stan. Den var… annorlunda. Snart såg jag vad det handlade om. Den största och sist kvarvarande kranen i Liljeholmens Centrum höll på att demonteras. Siluetten som i ganska precis ett år dominerat utsikten in mot stan var på väg att försvinna.

Jag noterade att det var i oktober för nästan exakt ett år sedan som denna den största av de då ca åtta kranarna byggdes upp. Så fick jag också förklaringen till hur man kunde plocka ned den. En gigantisk mobilkran hade parkerat intill. Bit för bit, som ett jättelikt meccano-bygge, plockades den stora kranen isär och firades ned. När jag kommer hem idag kommer den att vara borta.

Så är det nu också mindre än en vecka tills dessa att nya Liljeholmens centrum invigs. 22 oktober är det magiska datum vi väntat på så länge. I över två år har arbetena pågått, oftast sju dar i veckan. Nu på slutet dygnet runt.

Det känns väldigt, väldigt bra att saker och ting i grannskapet äntligen kan normaliseras. Bl a blir det åter kortare väg ned till tunnelbanan och skönt att slippa kryssa fram försiktigt mellan alla entreprenadmaskiner, lyftande kranar, hål i marken, asfaltskokare och ångvältar. Ja i själva verket blir ju detta ett enormt lyft för området och särskilt för oss som bor här. Det ska bli så spännande att äntligen få titta in i nya centrum och se vad det erbjuder! Det är alltså inte mindre än 90 butiker som väntar på oss där inne…

PS: Och ryktet säger att Lidl ska flytta in i gamla Systembolagets lokaler. Då kanske jag äntligen får en egen Lidl-kasse att använda när jag ska till jobbet…

Ett svar to “Sista kranen demonteras i Liljeholmens Centrum”

  1. Hehe. 😀 Nu har ju jag arbetat på en byggarbetsplats i snart 3 år. Dvs Marieberg Galleria. Det skulle vara färdigbyggt i maj i år. ”Min” butikslokal var (nästan) inflyttningsklar i juni förra året. 26 augusti i år var det stor nyinvigning. Byggjobbarna går fortfarande omkring och det står fortfarande baracker utanför gallerian. Det tog 8 månader för oss attfå en golvlist in till butiken. Själva listen tog 10 minuter att montera dit… Inte för att jag vill vara tråkig eller så, men lite lite störningar får du kanske räkna med ett tag till. Tyvärr.

Kommentera

