”Self-fish saw-fish” – jag gnolar på en Niels Jensen-dänga

Kommer då och då på mig själv med att gå och nynna på denna underfundiga låt med Niels Jensen från plattan ”Rum” anno 1983. Idag hände det igen.

Rum

Niels Jensen gjorde, och gör fortfarande, utmärkt musik med tänkvärda, eftertänksamma, starka och smarta texter. ”Rum”-plattan är min favorit och innehåller klassiker som ”Businessman”, ”Klaustro von Fobi”, ”Inom mej” och denna som jag gnolade på idag. Med på plattan medverkade såväl Mauro Scocco som Olle Ljungström. Inte konstigt att jag fick upp ögonen för Niels J.

Att Niels bara var 19 år gammal när han släppte denna platta gör det hela desto större. En brådmogen ung man som inte väjde för att ta upp svåra och problematiska ämnen i sina texter. De håller än att lyssna på snart 30 år senare. Kvalitet!

Niels skivdebuterade redan som 15-åring 1979 med singeln ”Mobbingbarn”. Det var tydligt att han gillade och inspirerades av punk och David Bowie och man kan helt klart säga att han hade en stor publik särskilt bland tjejer. Han var ju så stilig.

Niels jobbade med musik och film parallellt och hade en enormt kreativ period i 80-talets första hälft. Minns honom särskilt från ”Sova räv” (1982), ”Mannen från Mallorca” (1984) och naturligtvis från den minnesvärda och litet större rollen i klassiska  ”G” som alla ungdomar i min ålder såg då 1983.

Niels Jensen nutid
Niels Jensen i nutid (1964- )


”Klaustro von Fobi”, Niels Jensen i tidstypisk kostymering hoppar runt med sitt intensiva dramatiska utspel, live på Måndagsbörsen 1983

2 svar to “”Self-fish saw-fish” – jag gnolar på en Niels Jensen-dänga”

  1. Ja- Det säger mycket då man efter så många år fortfarande minns både texter och melodier från den LP’n…
    Menar du att han fortfarande ger ut material? Det hade jag inte en aning om!🙂

    • Ja det är nåt speciellt med en artist som kan beröra efter så många år, att man fortfarande minns. Niels gav 2003 ut samlingsplattan ”Kompost 1979-2002”. En helt ny platta som hette ”All min kärlek” kom 2006. Den är riktigt bra. Starka texter och flera catchiga låtar. Kolla in hemsidan här:
      http://nielsjensen.rymdbaren.se/

Kommentera

