”Wide open road…” Tankar kring The Triffids och David McComb

Har haft ett fint möte med en återfunnen gammal musikalisk tonårskärlek i Allhelgonahelgen. Efter att badrum och toa blivit färdigrenoverade målade jag och gamle vännen S om hallen igår. I spelaren gick ”Born sandy devotional” och ”Calenture” på repeat…

album-born-sandy-devotional
The Triffids: ”Born Sandy Devotional”, 1986

Känns titlarna igen? Troligen inte. Det beror på när du är född. Det är nog inte många i den yngre publiken idag som känner till The Triffids, men deras musik håller än och måste sägas till största del ha åldrats med värdighet. Melodierna är ofta fantastiska och därmed tidlösa. Det är storslaget, mäktigt, episkt – som landskapet i Western Australia vid Jerdacuttup där sångare David McComb kom ifrån. Texterna tyckte jag var genomgående bra; de berörde mig och McCombs mörka, suggestiva röst var ett känsligt och uttrycksfullt instrument. Det finns en vacker folkrockskänsla i musiken och kanske litet country också genom steelguitar och fiol som då och då gör sig hörda i arrangemangen.

The Triffids hade ett monumentalt genombrott 1986 med LPn Born sandy devotional som jag minns hajpades av kritikerna och dominerade de coolare skivaffärernas skyltfönster den sommaren. Vännen J, som alltid hade koll, kom hem från ett utbytesår i USA sommaren 86 och han snackade förstås mycket om Triffids…  Jag såg dem också på första Hultsfredsfestivalen i augusti 1986 även om det var Reeperbahns återförening som var det egentliga skälet till att jag var där. I David McComb hade bandet en karismatisk frontfigur som blev en idol. Han var mäktigt cool där han lång och svart stod och svajade på scen. Men det var egentligen först 87 med plattan Calenture som jag verkligen trillade dit och blev ett stort fan. Låten ”Trick of the light” är fortfarande en av mina största popfavoriter. Vilken pärla!

Triffids Calenture 1987
The Triffids: ”Calenture”, 1987 (”Calenture is an old name for heatstroke, particularly that experienced by sailors in tropical climates…”)

Det verkade som att Triffids kunde bli hur stora som helst, förutsättningarna verkade så goda, men kommersiellt ville det sig inte riktigt. När plattan ”Black swan” kom 1989 motsvarade den varken bandets eller skivbolaget Islands förhoppningar. Hösten 1989 tog man en paus från det intensiva och slitsamma turnerandet, en paus som visade sig bli definitiv. 1990 uppfyllde bandet sina förpliktelser mot Island och gav ut liveplattan ”Stockholm” som mycket riktigt också var inspelad här. Triffids hade också en hängiven publik i Sverige.

David McComb försökte sig på en solokarriär, men plattan ”Love of will” från 1994 blev inte heller den någon framgång. Varför? Jag förstår inte att denne begåvade sångare och låtskrivare inte kunde leva på sin musik? Det hela blev så mycket mer tragiskt när jag 1999 nåddes av dödsbudet. Det hade varit en bilolycka i Melbourne, men i bakgrunden fanns också ett drog- och alkoholmissbruk och en hjärttransplantation. Tragiskt.

Den storslagne sångaren, berättaren och låtskrivaren David McComb gick bort i februari 1999 bara några dagar före sin 37-årsdag. Det är 10 år sen nu, men jag får fortfarande samma känsla av slöseri och meningslöshet när jag tänker på det. Davids aska spriddes för vinden ”under the pines” på familjens gård Woodstock i Jerdacuttup, ca 22 km norr om Hopetoun, Western Australia.

David McComb portrait
David McComb (1962-1999)


Videon till vackra ”Wide open road”, 1986


Videon till min personliga favorit ”Trick of the light”, 1987 (starka känslor för mig att höra den igen)

Och här är faktiskt bandets officiella webbsida:
http://www.thetriffids.com/

Kommentera

