Berlinmuren i Fruängen – kalla krigets slut

Att det idag är 20 år sedan Berlinmuren öppnades har knappast undgått någon. Efter 28 år som symbol för förtrycket i östblocket hände sig då det fantastiska att muren öppnades, ”föll” och de inlåsta östtyskarna kunde äntligen börja röra sig fritt. Än viktigare var förstås att diktaturen uphörde och med det Stasis angivarsamhälle, åsiktsförtrycket och enpartistaten.

Den konstruerade kommunistiska ”elitstaten” Östtyskland upphörde och de östra tyska landsdelarna kom att återförenas med det demokratiska Västtyskland. Det artificiella draget i konstruktionen Östtyskland blev än tydligare när man ser hur snabbt hela bygget rasade samman när raset väl börjat.  Ja inom ett par år skulle hela östblocksdiktaturen falla samman och de länder som Sovjet underkuvat och förtryckt som ett resultat av andra världskriget skulle så äntligen få sin frihet. Världshistoria!

Själv hade jag inte hört den stora nyheten den torsdagkvällen den 9 november 1989. Vid den tidpunkten gjorde jag min militärtjänst, ”låg i lumpen”, vid Stabs- och Sambandsskolan i Enköping. Vi hade ryckt in under pågående kallt krig sommaren 1989 och skulle komma att rycka ut i en annan värld sommaren 1990 – fast om det visste vi förstås ingenting vid den här tidpunkten i november 1989. Jag hade i själva verket varken sett eller hört några nyheter på torsdagkvällen.

Troligen hade jag efter traditionsenlig ärtsoppa och pannkaka till middag och min vanliga torsdagskvällsrutin med Talking Heads ”Little Creatures” i lurarna på biblioteket försjunkit framför MTV i TV-rummet den senare delen av kvällen. Att kunna se MTV obegränsat var en sensation för oss alla beväringar vid den här tiden. Fredagsförmiddagen bedrevs sedan med utbildning, fys, lunch och städning av logementet. Den vanliga fredagsrutinen.

Sedan följde åter den sedvanliga bussresan hem till Stockholm på eftermiddagen. En helt vanlig fredagseftermiddag i mitt liv som stabsassistent, trodde jag ännu. Vi släpptes av vid Norra Bantorget och jag lyckades komma hela vägen till Fruängen (!) innan jag slutligen såg en löpsedel… Jag minns de fullständigt otroliga bilderna på människor som klättrade på och hackade i muren. Hur kunde detta vara möjligt?

berlinmuren

Min minnesbild av den här nyheten kommer sig alltså av en löpsedel jag såg vid 16-tiden på eftermiddagen den 10 november. Men det var idag, ikväll för 20 år sedan det hände, som världshistoria skrevs. En av de största och mest betydelsefulla politiska händelserna under mitt liv, kalla krigets slut. Det är tveksamt om något lika stort kan hända under återstoden av mitt liv. Vad skulle det kunna vara?

Kommentera

