Orangutangfadder!

Det är något mycket speciellt med orangutanger. Deras mimik, deras gester, deras lekfullhet och busiga upptåg kan få oss att känna igen oss själva. Så är de också Asiens enda människoapor. Orangutanger är intelligenta och sensitiva djur. Jag har nyligen läst mycket om orangutangerna och deras nu, sorgligt nog, alltmer hotade tillvaro.

Jag har blivit i lika delar ledsen, oroad och upprörd när jag alltmer satt mig in i orangutangernas svåra situation idag. Hur skövling av regnskogen, brutalt grym husdjursjakt och skogsbränder nu hotar att utrota orangutangen som djurart på Jorden. Det är någonting djupt inom mig som berörs så starkt när jag läser om hur ”oskäliga djur” lider pga människors girighet, kortsiktiga tänkande eller rena okunnighet. Jag har bestämt mig för att göra skillnad!

Därför har jag blivit orangutangfadder i både WWFs och BOS’ regi. WWF, World Wildlife Fund, tror jag de flesta känner till, men BOS är en yngre och mindre känd organisation som har fokuserat just på att hjälpa orangutangen att överleva. BOS står också för ”Borneo Orangutan Survival” och finns idag representerade i tio länder. De bedriver rehabiliteringscenter för orangutanger på Borneo.


Kesi, den lilla orangutangflickan på Borneo som jag nu adopterat!

Genom att stödja både WWF och BOS hjälper jag dels till att rädda övergivna orangutangungar att få en chans till överlevnad genom rehabiliteringscentren, dels att skydda själva regnskogen som inte bara är en förutsättning för orangutangernas liv men också så viktig för hela planetens bestånd. Den här satsningen jag nu gör är troligen det bästa jag gjort på många år…

Turligt nog slumpar det sig så att det nu på måndag 30 november hålls en intressant föreläsning på Clarion hotell om orangutangerna på Borneo av den världsberömde svenske naturfotografen Mattias Klum och danska Lone Dröscher Nielsen som driver rehabiliteringscenter för människoapor på Borneo. Jag ser fram mot att gå på detta evenemang och få lära mig mer om orangutangerna och bidra till att rädda dem! 

WWF:
http://www.wwf.se/insamlingsportal/show.php?id=1243792

BOS:
http://www.orangutanger.se/

2 svar to “Orangutangfadder!”

  1. Visst är det fullkomligt fruktansvärt! Och det har varit känt länge, men ändå har just inget hänt. Det är så man kan förtvivla ibland. Men jag deltar i kampen och kommer att fortsätta göra det. Tillsammans kanske vi möjligen kan göra skillnad.

    Och det är ju inte de ”små” människorna som tjänar pengar på att regnskog huggs ner för att man ska kunna producera palmolja i obegripliga kvantiteter för att alla vi och andra ska kunna fortsätta öka vår konsumtion av palmolja. Om jag förstått det hela rätt (och det har jag förmodligen, för så här är det ju ALLTID) så är det stora multinationella företag som kammar hem vinsterna.

    Det är SVÅRT att helt undvika palmolja eftersom det ingår i mat, godis, snacks, hygienartiklar, kosmetika. You name it. Men vi kämpar på. Vi köper t.ex. ALDRIG chips som är tillverkade med palmolja, för det finns finfina alternativ där man använt solrosolja istället. Och vi köper aldrig margarin – av flera olika anledningar. Finns det alternativ så väljer vi det. Tyvärr finns det inte alltid alternativ. Vad gör man!?!

    Det ska hur som helst bli en minst sagt stor upplevelse på Clarion på måndag! Antar att det är bäst att man tar näsduken med sig…

  2. […] om det här. Kanske har jag ”fel” publik. Jag skulle bli mycket glad om någon mer än Calle talade om att han/hon också adopterat en orangutang. Eller bidragit till kampen på annat sätt. […]

Kommentera

