Årets sista kväll

December har, som den brukar, skyndat sig på. Julhelgen har kommit och gått. Jag sitter nu här på årets sista dag och ser fram mot en riktigt fin middag ikväll. Det blir ett lugnt firande hemma i år. Faktiskt också första gången jag firar här uppe på Nybohov. Det är hög tid att göra det eftersom utsikten över stan verkligen inbjuder till just den här typen av kväll.

Igårkväll fick jag ett sorgligt, men inte helt oväntat, besked. När jag kom hem stod dörren nere hos grannen öppen. Jag har ju varit där nere och sett till lägenheten då och då även nu långt efter att renoveringsarbetet uppe hos mig varit klart. Nu fick jag av dottern höra att min gamle granne Helge somnat in på Annandagen, 93 år och 3 månader gammal. Han hade helt enkelt valt att sluta äta. Ville inte längre. Ändå ett värdigt slut då han aldrig blev ”drabbad av vården”, utan var i princip klar in i det sista. That’s the way to go!

Kvar på mitt kylskåp sitter det vackra tecknade vykort som min då 89-årige granne skrev till mig för att hälsa mig välkommen till Nybohov. Han hade det personliga kortet och blommor med sig upp då han kom till  min inflyttningsfest. Storslaget! Han var en riktig gentlemen, av årgång 1916, med stor konstnärlig talang. Jag är tacksam för att jag fick träffa honom och i viss mån lära känna honom.
https://japetus.wordpress.com/2007/08/23/nagonstans-i-sverige/

Helge fick uppleva det nya årtusendet, men stannade i det gamla decenniet. Nu om några timmar väntar 10-talet på oss som ska fortsätta resan in i ett nytt decennium. Om 10 år har jag fyllt 50. Det blir helt säkert tio intressanta år. Men låt oss först börja med 2010 och nu allra först – dags att börja förbereda middagen och nyårskvällen!

Gott Nytt År!

Kommentera

