Med Speedogoggles i bassängen

Jag har simmat regelbundet i 11 år nu. Många gånger under den här tiden har jag tänkt tanken: ”Jag ska skaffa riktiga simglasögon!” Kloret i bassängen irriterar ögonen och jag kan bara öppna ögonen korta, korta stunder för att orientera mig när jag dyker. Ändå tog det alltså 11 år innan jag gjorde slag i saken. Idag.

Jag har köpt ett par simglasögon av märket Speedo. ”Active Essentials” heter de. Det låter betryggande.

Känslan att simma med dem på var mycket behaglig och gav mig också en del märkliga associationer. Å ena sidan såg jag hela tiden händerna framför mig som i ett ”1st player shooter” dataspel. Å andra sidan kändes det som om jag var Frodo och hade tagit på mig Ringen. Det var verkligen som att jag kunde titta in i en annan värld och se skepnader som rörde sig i den…

Kommentera

