Om smoothies och blenders

En god vana jag lagt mig till med i detta år är att börja dagen med en rejäl nyttig frukt- och protein smoothie. De brukar se ut ungefär så här: jag mixar vaniljyoughurt, äppeljuice, banan, apelsinklyftor, frysta blåbär och så häller jag på en påse nutrilett-proteinpulver. Det här blir inte bara väldigt nyttigt utan även väldigt gott. Väldigt gott!

Dessvärre fick jag stopp i produktionen i förra veckan då jag gjorde misstaget att hälla riktigt hett vatten, nästan kokande, i blendern då jag ville diska den riktigt ordentligt. Det skulle jag inte gjort. Då sprack glaskannan och lossnade tvärt från knivhuvudet i botten. Jag kontaktade leverantören och fick reda på att och var jag kunde köpa en ny bägare. När jag kom hem med den nya bägaren igår visade det sig att även själva motorn kortslutits. Det knastrade och luktade bränt. Uj! Bara att stänga av.

Jag hade alltså fortsatt göra smoothies tre mornar med sprucken kanna. Med mycket god vilja och kraftigt tryck ovanifrån gick det att hålla ihop kannan hjälpligt. Men i fredagsmorse kan man nästa säga att det sprack. Det rann smoothie ned över själva motordelen. Tyvärr måste en del av det ha runnit in i motorn.

Så nu uppgraderar jag till en något större och starkare blender. Jag ser mycket fram mot att snart kunna fixa smoothies igen. Det här har verkligen blivit en ny passion för mig. Så enkelt, så gott, så nyttigt! Fler recept på goda smoothies är varmt välkomna!

En elegant och praktisk blender från OBH Nordica; 6647 heter den och är numret större än den förra. Hoppas det ska gå bättre den här gången!


Yello var tidigt ute och förklarade sin kärlek till fenomenet ”blender”, så skedde redan 1991 på plattan ”Baby”. Det verkar, som vanligt, mer än lovligt spännande när Dieter Meier beskriver vad som kan hända när han säljer blenders…

Kommentera

