Hansson de Wolfe United live på Rival, Stockholm 27 mars

På stan i söndags, närmare bestämt vid Zinkensdamms t-bana, stod jag plötsligt framför en högst overklig syn… Jag gnuggade mig i ögonen; drömde jag? En konsertaffisch förkunnade att Hansson de Wolfe United skulle spela på Rival 27 mars 2010… ???

Det visade sig vara sant! HdWU splittrades för 24 år sedan efter sista (?) plattan ”ArtAttack” 1986. Men nu… HdWU ger sig ut på en kortare turné, som kanske kan bli litet längre, och släpper en samlingsplatta, en dubbel med 36 låtar. Från ursprungsuppsättningen återstår bara Lorne de Wolfe, men Jonas Isacsson (sedermera mer känd som Roxettes gitarrist) har å andra sidan spelat med HdWU ända sedan ”Existensmaximum” 198o.

Jag har lyssnat på dem ända sedan ”YesBoxAllright” kom ’82, men skaffade mig snart alla deras plattor. Jag har verkligen lyssnat mycket, mycket på dem, men faktiskt aldrig sett dem live. De gav inte så många konserter och var väl heller inte kända som ett typiskt live-band. I studion, däremot, gjorde de sig kända som mycket kompetenta. Och textkvaliteten var alltid hög. Mycket bra texter genomgående.


En tidigare konsert med HdWU som jag önskar jag sett, ”Container”-turnén våren 1984

Konsertdatum 2010 ”so far”:
Onsdag 24 mars Uppsala
Fredag 26 mars Göteborg
Lördag 27 mars Stockholm
Söndag 28 mars Västerås

HdWU lineup 2010:
Lorne de Wolfe, sång, keyboard
Jonas Isacsson, gitarr
Per Lindvall, trummor
Jesper Nordenström, keyboard
Sven Lindvall, bas

HdWU diskografi:  http://www.discog.info/hdwu.html

HdWU på MySpace: http://www.myspace.com/hanssondewolfeunited


HdWU live, ”Oberoende vad fursten säger”, från ”Anc-galan – Svensk Rock mot Apartheid”, november 1985

6 svar to “Hansson de Wolfe United live på Rival, Stockholm 27 mars”

  1. Hejsan,
    vad roligt att läsa att det ska komma en samling med bandet. Jag såg dem faktiskt live på Lisebergshallen i mitten av åttiotalet. Jag har alla skivorna på vinyl så en samlings-CD är välkommen. Tycker det är märkligt att de verkar vara så bortglömda nu för tiden. De var trots allt ganska stora under åttiotalet. Har alltid tyckt att Bo Kaspers låter som HDWU men aldrig fått någon respons för det, liksom.
    så jag säger…
    Auf wiedersehn

  2. what? Jag KAN ITNE GÅ PÅ LÖRDAG! KATASTROF!

  3. Jag är nyss hemmkommen efter en fantastisk konsert med Hansson de Wolfe United på Rival…hade höga förväntningar och de överträffades. Vilket band! Fick ståpäls över hela kroppen, fram för allt när de spelade ”Var kommer barnen in”…
    …köpte den nya samlings-CDn. Upptäckte först senare att den var signerad av Lorne!

    • Ja visst var spelningen alldeles fantastiskt bra! Jag förstod att de skulle vara bra, men inte så här bra. Gav kraftig mersmak. Väldigt tight och snyggt, ännu bättre än tidigare. Och det hela toppades av Jonas Isacssons rent virtuost drivna gitarrspel där han växlade mellan olika stilar; komp, solon med omväxlande pop-, jazz- och rockkänsla. Imponerande! Man skulle alltså ha köpt plattan där i foajén. Jag köpte den på stan i veckan…

  4. Jag var också där i lördags, så otroligt bra spelning! Helt fantastiskt tryck i musiken i kombination med texterna. Fantastiskt! Håller med om att Jonas Isacssons spel bidrog mycket.

Kommentera

