”The testament of Tebaran” – Mattias Klums utställning om skövlingen av Borneos regnskogar

Har äntligen kunnat göra litet riktig nytta igen… Till skillnad från de papper jag dagligen flyttar och tangenter jag trycker ned på jobbet.

I denna vecka pysslar jag om Mattias Klums fotoutställning ”The testament of Tebaran”. Det är ett mycket okvalificerat och enkelt ideellt arbete, men det känns helt fantastiskt gott i hjärtat att göra det.

Jag ser till att alla de ca 20 stora bilderna är fria från snö, att belysningen funkar och så fyller jag på med broschyrer och en specialutgåva av National Geographic i det särskilda tidningsstället. Enkelt arbete, men jag känner att jag bidrar till att medvetandegöra någonting viktigt.  Ja något riktigt viktigt.


Avverkad och skövlad regnskog på Borneo

De majestätiska regnskogarna på Borneo är på väg att gå upp i rök och spån. Ni som följt min blogg ha förstått att det här är någonting som engagerar och motiverar mig. Plötsligt i höstas vaknade även jag upp, trött på att ständigt höra om miljöförstöringen och passivt bara känna hopplösheten sprida sig, känslan att det är försent. Det var dags för mig att börja agera. Vi kan alla bidra och faktiskt göra skillnad.

Det finns hopp för Borneos unika natur, men det kräver att vi sänker vår efterfrågan på palmolja. Utställningen är ett starkt och avslöjande vittnesmål som genom Mattis Klums fotografier visar på skoggskövlingens katastrofala följder i Borneos regnskogar.

Utställningen finns på Raoul Wallenbergs torg, mitt emot Dramaten, mellan 13 februari och 28 mars.  Det är vackra, gripande och tänkvärda foton tagna av en av världens bästa naturfotografer. Se den!

Mer om utställningen: http://www.tierragrandeevents.com/borneo/

Artikeln i National Geographic: http://ngm.nationalgeographic.com/2008/11/borneo/white-text

Ännu mer + filmsnutt: http://www.postkodlotteriet.se/Om-oss/Evenemang-/PostkodLotteriet-i-Kpenhamn/Mattias-Klum-The-Testament-of-Tebaran.htm


Mattias Klum med en av de föräldralösa orangutangungarna i Nyaru Mentengs rehabiliteringscenter
Se:  https://japetus.wordpress.com/2009/12/01/valgorenhetskvall-med-mattias-klum-och-lone-droscher-nielsen/

Kommentera

