Vårdagjämning 2010 – idag händer det!

Idag är den första riktiga vårdagen ett faktum! Vi har 10 grader varmt i Stockholm och dånande sol hela dagen. Och det är vårdagjämning idag. För idag den 20 mars 2010 händer det, vi har vårdagjämning kl 18.32 i Sverige. Då balanserar det jämnt, dag och natt är lika långa.

Tidigare år har jag fokuserat på att förklara vad vårdagjämning innebär rent tekniskt, men ska inte upprepa det i år. Var på Centralbadet i förmiddags och körde ett bra träningspass med styrketräning först och simning sen – fortsatt iförd de nya Speedo-goggles jag köpte i januari. Trivs mycket bra i dem och kan inte fatta att det skulle ta 10 år innan jag köpte dem. Gick sedan från badet till Hötorget där jag köpte en rejäl blombukett till kvällens fest.

Hötorget blommor

Tog sedan t-banan till Söder och gick en lång promenad där för mig själv med blomsterkvasten i handen och ett brett leende. Kände mig alldeles vårrusig och lycklig. Tanken på att ljuset nu åter dominerar gör mig så lycklig. Det är klart att den hårda vinter vi haft bidrar till att göra glädjen ännu större nu vid ljusets återkomst. Men det är också tydligt att jag blivit mer av en vår- och sommarmänniska nu än vad jag var förr. När jag var barn var jag ett ”vinterbarn”. Jag trivdes bättre på vintern, med vintersport, än med sommaren. Av flera skäl som jag inte ska fördjupa mig i här.

Vårkänslorna ruskar om fler än mig. På Centralbadet satt jag och snackade med en av de andra stammisarna. En av dem jag sett ett par gånger i veckan de senaste 10 åren, slog mig att jag troligen sett mer av honom än många av mina vänner dessa år. Vi hade ett ovanligt långt och förtroligt samtal idag. En bit som tål att citeras här passar in i dagens bloggtema.  ”Den här vintern knäckte mig…”, sa han, ”40 år i Sverige, men det här var den första vintern som tog knäcken på mig. Jag är så j-la glad att det är vår!”. Jag måste erkänna att jag känner likadant!

Kommentera

