Hansson de Wolfe överlevererade på Rival

Kom hem från en alldeles fantastiskt fin spelning sent igårkväll!

Det är bara att konstatera HDWU överlevererade igårkväll på Rival här i Stockholm. Starkt Lorne, Jonas & co! Vilken comeback! Ni är ännu bättre nu än då och jag tror det stämmer att den här i grunden mycket kvalitetsbemängt tidlösa musiken kan funka ännu bättre nu på 10-talet än vad den gjorde på 80-talet. Och redan då funkade den ju alldeles utmärkt bra. Spelningen gav kraftig mersmak och jag hoppas på fler tillfällen i höst efter att nya plattan släppts.

Jag har tidigare läst och fått uppfattningen att HDWU skulle vara ett typiskt studioband, att de skulle låta fantastiskt i studion men bara ok i livesammanhanget. Alla såna tankar kunde jag släppa efter den här spelningen. De låter minst lika bra live. De är trogna ”LP-versionerna” av låtarna, men det blir litet ruffare sound speciellt i gitarren och ännu bättre solon. Får anledning att återkomma till Jonas Isacssons eminenta gitarrspel.

 

Bandet var helt suveränt! Lorne var i form och ser oförskämt fräsch ut, samma look som för 25 år sen. Det var tight och snyggt. Mycket bra ljud i lokalen också, texterna gick tydligt fram och de olika instrumenten kom alla till sin rätt i den balanserade ljudbilden. Proffsigt! Ni överträffade mina höga förväntningar. Det enda jag kan anmärka på är att det kändes litet frustrerande att sitta i biostolen i salongen och bara kunna vagga och gunga litet försiktigt på plats. Hade gärna hellre stått långt fram; för mig kändes det helt enkelt inte rätt att sitta ned med ett så tight band på scen.

Låturvalet var dessutom mycket trevligt. Alla de förväntade ”hitsen” spelades förstås, men sen finns det ju en hel drös med låtar som egentligen är minst lika bra och som jag av olika skäl har en starkare personlig relation till. Därför var jag så glad att få höra ”Lyx”, ”Svalan”, ”Rock’n’roll & Jazz”, ”Ansikte mot ansikte”, ”Utanför tullarna” och ”Vita springare”. Kändes starkt att höra många av dessa välskrivna, vackra, intelligenta och uttrycksfulla texter som betytt så mycket för mig under så många år. Det är vackra nyanser som uttrycks, ofta ren poesi. Jag var starkt berörd, litet rörd då och då.

Ur låtkatalogen var det bara ”Reservdelsmänniskan” jag personligen saknade; en låt som dessutom gör sig extra bra live. Men den kanske kommer i höst? Passande nog avslutade de ju med ”Auf wiedersehen”.

En sak till, och det var nog trots allt kvällens clou: suveräne Jonas Isacsson som toppar hela anrättningen och är så alldeles eminent virtuos där han på sitt lugna trygga vis utan stora åthävor river av solo efter solo med varierat uttryck och sen blixtrande snabbt växlar till komp igen med fin känsla för såväl rock som jazz och pop. Ömsom briljerade han som en David Gilmour, ömsom som Hendrix. Noterade att han dessutom inte ens bytte gitarr, utan körde med samma röda Les Paul-lookalike rätt igenom; litet pedalhantering bara.
Lägg därtill att många av de ekvilibristiska solona i HDWUs tidgare låtar görs av blås på plattorna, tänker särskilt på sopransaxen som ofta hade lead. Och så balalajkan på ”Var kommer barnen in”. Allt detta grejade nu Jonas på en och samma gitarr. Väldigt precist och proffsigt. Grymt bra!

Då och då vände sig också Lorne mot Jonas under solona och såg ut att liksom vi i publiken bara njuta av den förstklassiga underhållningen. Som bonus levererade Lorne också många trevliga, underhållande och emellanåt litet skoj-vassa mellansnack med udden riktade åt lämpliga håll mitt upp i den suveräna musikshowen.

Hansson de Wolfe är ett mycket sympatiskt band; ett ytterligare exempel på det fick vi när Lorne skulle presentera bandet och även nämnde dem som inte var på scen, Dick Hansson och Ingrid Munthe. ”En gång medlem i HDWU, alltid medlem i HDWU”.

Och förstås ett alldeles särskilt tack för en underbart tunggungande version av  ”Lyx” som jag väntat så länge på att få höra live. En utsökt kombination av poetisk text och suverän popmusik:

”Frågan om lyx, lyx är en känsla
Lyx, lyx är en en nyans.
Lyx är en dag på rymmen med alla sinnen öppna för en romans,
jag lovar dig den finns där någonstans
..”

Tidigare inlägg:
https://japetus.wordpress.com/2010/03/03/hansson-de-wolfe-united-live-pa-rival-27-mars/

HDWU på MySpace:
http://www.myspace.com/hanssondewolfeunited

Kommentera

