Våroffer 2010!

Så kom den till slut…

Dagen då jag fick begå min egen speciella vårrit. Äntligen hade tillräckligt mycket snö smält bort i samklang med den där speciella vårljusa, ljusstarka känslan… Det var dryga 9 grader varmt på förmiddagen och solen strålade över staden.

Detta brukar hända nån gång i mitten av mars. Men förra året dröjde det faktiskt en dag till, 4:e april. Så trots vargavintern har våren ändå inte utsatts för någon alltför dramatisk försening.

Alltså åkte Stravinskijs ”Våroffer” in i spelaren och snart fylldes rummet av den egenartade musik som vid uruppförandet i Paris 1913 uppfattades som så avantgardistisk och provocerande att slagsmål utbröt i salongen…

Våren är och har alltid varit en omtumlande upplevelse.

Och när jag så kom ut på min premiärtur för utomhussäsongen och joggade förbi utomhusteatern i Hägersten såg jag att pausgläntan var fri från snö och kände att träet i teaterns bänkar var solvarmt… Men den här gången passade det sig inte att lägga sig ned och vila en stund och kanske somna. Får bli en annan gång. Joggingturen i solskenet blir också ihågkommen för att jag mötte säsongen första fjäril, i höjd med Konstfack vid Telefonplan. Nässelfjäril skulle jag tro. Vackert.

Nu är det vår! Och påsklov. Erfarenhetsmässigt en underbar kombination. Så även detta år.

2 svar to “Våroffer 2010!”

  1. Akta dig för solen bara! Jag har horribla erfarenheter… 🙂

    http://greetingsfrombermuda.wordpress.com

  2. Ja fast inte helt ändå… Länge har vi varnats för kopplingen mellan solning och hudcancer, men nu för bara nån vecka sen så var det nya rön som åter underströk solens betydelse för oss och då inte bara som självklart grundläggande villkor för livets existens utan som hälsofaktor för oss människor. Lagom, åter detta lagom!

Kommentera

