Ett iskallt dopp i Kalmarsund

Har haft glädjen att nu i Kristi Himmelsfärdshelgen besöka pappas sommarställe i Misterhults skärgård. Det var alltså nu i mitten av maj och temperaturen låg runt 10 grader. Inga häggar var ännu utslagna och temperaturen i badvattnet var 8 plus. Regn och dimma avlöste varandra. Våren är verkligen sen i år. Börjar uppleva detta som en av de senaste vårar jag kan minnas.

Men det är alltid vackert där, även när vädret inte är det bästa. Och med hjälp av en riktigt varm vedeldad bastu går det utmärkt att bada i Kalmarsund. Jo det var kallt, så kallt att det nästan värkte i armar och ben efter en kortare forcerad simtur, men inne i bastun tinade jag snart upp igen. I vanliga fall, vid någorlunda siktigt väder kan man också alltid se över till Ölands norra udde och även se Blå Jungfrun längre ned i Kalmarsund, men inte de här dagarna. Öland och Blå Jungfrun var både insvepta i det grå dimtöcken som omgav oss.


Vid båtshuset en grå Kristihimmelsfärdsdag i maj 2010

Att jag valde två burkar Pripps ur pappas kylskåp när jag kunde tagit Carlsberg Hof var nog knappast en slump. Varför valde jag Pripps när jag skulle över till bastun vid havet och ta mig ett dopp? Ja vad kan det ha berott på? Svaret är nog ganska uppenbart för de flesta läsare…

Och nu när jag kommit hem igen skrev jag ett mejl till mina vänner i utlandet, både svenskar och ”utlänningar”. För mina utlandsboende svenska vänner påminde jag om vår svenska sommar och laddade deras hemlängtan med nåt speciellt, för amerikaner, latinamerikaner och australiensare berättade jag om de i Sverige så välkända Pripps-reklamfilmerna. Ni vet de som alltid är ”Blå”… Allt blir så väldigt blått.

Jag tycker det är kul att få berätta för mina utländska vänner om vårt speciella förhållande till sommaren här i Sverige. Den här speciella sentimentala känslosamma relationen till den årstid som ju som bekant är så kort, som vi längtar till och som så ofta regnar bort…

Kanske är det just i Tommy Nilssons ”Dina färger var blå” som Pripps lyckades allra bäst. Många tror att denna klassiker till reklamfilm är inspelad på ”Bästkusten”, men icke… Inte denna gång. Bohuslän i all ära, men även östkusten har den här typen av öar i sin utskärgård.


Nej det är inte västkusten, det är vackra Huvudskär i Stockholms södra skärgård. Tack förresten Eric för denna info och för besöket i ert paradis för ett par år sen!

2 svar to “Ett iskallt dopp i Kalmarsund”

  1. Ja, gud vad har den där filmen inte gjort för ens syn på det goda livet och lyckan? Den har förstört mitt liv, så enkelt är det…och kolla in den här copy caten många år senare, som försöker sälja skönhetsprodukter till män. Jag tänker framförallt på slutet, med kvinnorna på bryggan och männen som hoppar, där känner man hur de djupa symbolvärdena expolateras till max på ett sätt som definitivt har likheter med prippsfilmen, även det skandinaviska vemodet är ersatt av tysk hardcoreenergi: http://www.youtube.com/watch?v=_7jXzBXy3qU

    • Jag förstår vad du menar Karin… Den är ju så vacker med sina eviga blå färger och evigt unga vackra människor, Pripps-filmen, men väldigt, väldigt normativ i sin framställning av männen och kvinnorna. På slutet anar man ju i alla fall att även tjejerna badar när de står på flotten… Jag är svårt anstruken av det skandinaviska vemodet, det finns i min själ och är därför mer förtjust i Pripps-filmen än Nivea-reklamen, men visst är det som du säger – den känns lätt snodd, den tyska versionen. Det enda som är bra är hur de får ihop de tre killarnas resa till bryggan, det är snyggt tekniskt gjort, annars är det bara mycket sämre!

Kommentera

