Euforisk majkväll mellan hägg och syrén

När en majkväll är riktigt vacker så är den som min varit ikväll… Eufori…

Efter en mellandag, en halvgrå och trist söndag, blev måndagen bara vackrare och vackrare ju längre den led. När jag gick från jobbet idag var det plötsligt åter sommar. Det var den där magiska känslan när luften känns alldeles ljummen, stilla och behaglig. Euforisk är ordet för att beskriva den underbara känslan att finnas till en sådan här kväll.

Jag hade dessutom den stora glädjen att  ha en session med Katarina Di Leva inbokad ikväll. Det var ett väldigt bra samtal med en mycket klok och vis person. Katarina kan först tyckas närmast eterisk, som en alvprinsessa stigen direkt ur Lóriens gyllene skog i Tolkiens ”Sagan om Ringen”, men när man talar med henne känns hon mycket ”verklig”.

Hon är rak, tydlig och okonstlad. Hon hittade snart roten till det problem vi diskuterade och hjälpte mig att lösa upp och lätta på knuten. Enkelt och samtidigt väldigt fyndigt och genialiskt guidade hon mig. Tack Katarina! Det var gott. Det var fint. Det var bra. Mycket bra.


Katarina Di Leva

Det var med en euforisk känsla jag klev ut i majkvällen och en stund bara promenerade planlöst i kvällssolen på vackra Östra Mariaberget på Söder i Stockholm. Det var så alldeles overkligt vackert. Jag hade önskat att Gunnar Ekelöf hade kunnat titta förbi ikväll och hjälpa mig hitta de rätta orden för att beskriva hur sagolikt vackert det var ikväll.

Sen kom Herman och vi gick längs Monteliusvägen och pratade och pratade. Det var starkt. Vi avslutade med en riktigt god måltid uppe på gamla goda Fjällgatan 23, som så många gånger tidigare. Det är nu 19 år sen han tog över den restaurangen.

Äntligen fick jag verkligen känna av en riktigt vacker majkväll. Blir det inga fler så fick det i alla fall bli en riktigt vacker kväll i maj.

Katarinas hemsida:
http://www.katarinadileva.com/

Katarina på MySpace:
http://www.myspace.com/katarinadileva

Kommentera

