Min blogg som ordmoln

Denna sommarvarma majdag har jag efter jobbet nu först roat mig med att göra ett ordmoln av min blogg.

Klicka på länken så får ni se hur ordmolnet för perioden 30 april till 20 maj ser ut. Ju fler gånger ett ord har använtas, desto större blir det i molnet.
http://www.wordle.net/show/wrdl/2072484/Japetus_%C3%96ga_som_ordmoln

Klicka på bilden så får ni den i ett format som går att se och läsa… Lyckades inte så bra med detta.

Jag kan inte säga att ordmolnet bjöd på några överraskningar. Jag är redan medveten om att jag använder förstärkningsordet ”riktigt” litet för ofta…

6 svar to “Min blogg som ordmoln”

  1. Karin Milles Says:

    Är det inte mer skrämmande hur stort ordet ”inlagd” är? Eller är det gurkor du talar om?

    • Detta är faktiskt ett stort mysterium. Jag har mig veterligt inte använt det ordet alls för den aktuella perioden. Det måste bero på att jag klippte och klistrade in textmassan rätt av, vilket innebär att vissa ord som egentligen inte hör till bloggarna kom med; ord som repeteras av WordPress i botten och toppen på varje blogg….

  2. Här kommer faktiskt ett tekniktips. Gör en skärmdump av ordmolnet och lägg in det som bild, så ser folk molnet direkt! Så här blev det hos mej: http://karinmi.wordpress.com/2010/05/14/ordmoln/

  3. Illa vet jag väl inte. Men för att bilden ska bli större och med mindre vitt i kanterna kan du ju fixa med formatet på bilden litet – jag la in bilden i en ppt-fil och sedan formaterade jag figuren genom att klippa bort det vita i kanterna. La in den som bild i bloggen och såg till att den kom i största versionen. Litet pyssel, men kul att lära sig nåt nytt, tänkte jag!

    • Tack för tipset! Så kan man lösa det. Ja i den bästa av världar – eller åtminstone en bättre värld än den jag befunnit mig i idag – så hade jag haft både tid och ork för att pyssla med det. Och det är litet mer meck än vad jag har tid för nu i denna sena söndagstimme. Inte desto mindre tackar jag för ditt svar! Då vet jag hur jag kan göra nästa gång. I min naivitet trodde jag att wordle-sajten skulle ha gjort det lättare att hantera ordmolnet och publicera den i sin blogg.

Kommentera

