Ultravox, Howard Jones och Lustans Lakejer till Forever young

Fortsätter min rapportering inför ”Forever young”-spelningarna i augusti. Så har nu i veckan besked kommit om att även Ultravox, Howard Jones och Lustans Lakejer kommer med.
http://www.foreveryoung2010.se/

Ultravox och Lustans Lakejer spelar vid samtliga 6 tillfällen. Howard Jones spelar i Linköping 6/8 och Varberg 7/8.

Lustans har ju återuppstått ett antal gånger under senare år och jag tycker alltid det är lika kul att se dem. Vilken konstallation det blir vet jag dock inte säkert, hoppas t ex att Tom Wolgers är med, men misstänker att det snarast blir ”Johan Kinde solo”. Hoppas jag har fel!

Howard Jones har jag aldrig naft nån riktigt nära fan-relation till. Det var första plattan ”Human’s lib” som jag gillade då 1984. Redan när andra plattan kom var det för grällt, lättviktigt och litet för vulgo för att jag skulle nappa på det. Men Howard Jones har ändå alltid personligen gjort ett mycket seriöst, fokuserat och genuint sympatiskt intryck. Ska bli kul att se honom live till slut.

Ultravox blir för mig det mest intressanta återseendet av dessa nyligen utannonserade artister. Ultravox var ett av mina absoluta favoritband i tidiga tonår. Jag talar nu enbart om Ultravox med Midge Ure, tidigare perioden med John Foxxx måste jag erkänna att jag aldrig fått grepp om. Ultravox gjorde fantastiskt vackra melodier och texterna fångade ofta min fantasi; inte sällan med ett dramatiskt ödesmättat inslag som tilltalade min självupptagna och dramatiska tonårspersonlighet… 

Nu har de också fått riktigt bra recensioner för sin återföreningsturné. De är riktigt, riktigt bra live – fortfarande!


Ultravox live 2009, ”All stood still”, en av mina personliga favoriter, bra ljud men sämre bild…

2 svar to “Ultravox, Howard Jones och Lustans Lakejer till Forever young”

  1. Lord Sauron. Says:

    Mr Jones? Jösses… Jag skall dra med dig på Unleashed nästa gång de spelar i Stockholm..

    🙂

Kommentera

