Ett vackert ögonblick i ett hopptorn, dinglande med benen

Jag sitter högst uppe i hopptornet vid Bredsands camping vid Mälaren utanför Enköping och dinglar med benen, barfota denna varma försommarkväll. Juniskymningen smeker mjukt min kind. Sandalerna ligger kvar vid tornets fot. De första myggorna har just gjort entré och jag viftar bort dem med ena handen i den takt de dyker upp. När jag viftar till släpper jag varje gång greppet om hopptornets kanträcke. Att det är 10 m ned till vattnet bekymrar mig just nu inte ett dugg, det kan väl vara ok i sig.

vacker_solnedgang_i bredsand
Vacker solnedgång i Mälaren om sommaren vid Bredsands camping

Men vad som egentligen inte alls är ok är att jag har en flaska rödvin i den andra handen, den jag inte viftar bort mygg med. Då och då tar jag en hutt ur flaskan. Rödvinet är spanskt och billigt. Mycket billigt. Jag sitter och halsar en flaska Parador, min allra första. Det kändes underbart att se det varma röda skenet från grillen borta på stranden, känna grilloset och höra tonerna av The Creeps ”Ooh I like it!”.

Det som är speciellt med den här lätt omdömeslösa upplevelsen är att detta är första gången som jag minns att jag uppskattade ett rödvin – festligt nog råkade det vara just Parador, ett vin som i dagsläget är känt som ett av Systemets sämsta rödviner som jag nu inte druckit på mer än 15 år.  (Gamla Vino Tinto finns ju inte mer, konkurrerades ut av billiga lådviner och dito tetror år 2006).  Sommaren 1990 lärde jag mig helt enkelt tycka om rödvin. Jag började från botten.

Det som förklarar och möjligen ursäktar det hela är att dagens datum är 30 maj 1990; vi räknar ”2 pinnar MUCK”. Jag är 22 år gammal och har åkt ned med ett helt gäng ”vapenbröder” till Bredsands camping vid Mälaren där vi har en rejäl och mycket uppsluppen grillfest på g. Det är en mycket stämningsfull kväll och jag är på mycket gott humör. Så gott att jag rusat ifrån de andra, kastat av mig sandalerna och klättrat upp i hopptornet, plötsligen helt befriad från all tidigare höjdskräck. Vad det nu kan bero på? Jag har hursomhelst en knivskarp minnesbild av denna mycket behagliga upplevelse. Sammantaget; detta är ett ögonblick med mycket förtätad stämning och stark frihetskänsla.

I bakgrunden vevar den överdimensionerade bergsprängaren, driven av ett bilbatteri,  den ena  låten efter den andra, en sanslös mix framröstad av samtliga killar. Somliga låtar är mer smaklösa än de andra; men detta är just de låtar vi hört på MTV under året som gått och nu demokratiskt röstat fram som vår ”MUCK mix”: The Creeps, Svullo, B52s’s, Kärlekens vampyrer, Rebel MC, Ratata, Soul II soul, Depeche Mode, Disneyland after Dark, Cher, Milli Vanilli, Richard Marx, Fine Young Cannibals, Roxette, Guns’n’Roses, R.E.M.,  Aerosmith OCH Technotronic (”Pump up the Jam”)… En salig mix som jag haft äran att mixa sista helgen hemma innan jag tagit depp-bussen från Norra Bantorget, men denna sista resa var det ingen depp-buss…

Allting slutade lyckligtvis också väl denna kväll. En av mina närmsta kompisar, som fortfarande 20 år senare tillhör mina närmsta vänner, kom över från grillen till hopptornet och krävde högljutt att jag skulle klättra ned. Jag väcktes ur mina dagdrömmar och insåg att han nog hade rätt. Tur att det var nån som hade omdöme den kvällen…

Idag den 1 juni 2010 är det hursomhelst prick 20 år sen jag och de övriga killarna vid ”1 kurs”, Stab- och Sambandsskolan i Enköping Muckade efter ett år i ”Kungens tjänst”.

PS: Det trevliga är att vår gamle plutonchef är chef för högvakten vid Stockholms slott och just nu har fullt upp med att förbereda sig och ”större delen av försvarsmaktens uniformerade personal” för det stora bröllopet i juni… Jag sprang på honom på Skeppsbron för nån månad sedan. Han har lovat mig och de andra av ”killarna” en riktig privat guidning av Stockholms slott i höst. Det kan bli en riktigt trevlig återsamling för dem som har möjlighet.

Ett svar to “Ett vackert ögonblick i ett hopptorn, dinglande med benen”

  1. Oooooo! Kan det inte möjligtvis slinka med en liten hoppetossa från landet också?😉 Låter ju hur avundsvärt som helst. Vet en viss make som skulle älska det.

Kommentera

