Halmstad revisited 2010

Så här års, i semestertider har jag svårt att hitta tid för att blogga. Så är det bara av helt naturliga skäl. Här kommer en lägesuppdatering.

Tillbringar några vackra dagar denna sommar som gäst hos gode och alltid lika generöse vännen M i Halmstad, denna sommarpärla. På nätet läste jag nyss att detta redan nu är den varmaste sommaren sedan 1880, vilket inte låter helt orealistiskt.

Halmstad med omnejd är mycket vackert och då extra mycket så i den ljuvliga sommarskrud jag nu möter staden i. Det är vackert runt omkring också; i förrgårkväll gjorde vi en avstickare till Varberg.

På vackert belägna restaurang ”Majas vid havet” hade jag där glädjen att se David Urwitz live, en mycket sympatisk artist. Det var ännu en magisk sommarkväll denna varma sommar och att få sitta i en så härligt belägen konsertlokal på själva Västerhavets strand i solnedgången var närmast hypnotiskt vackert. Jag har hört någon enstaka singel med Urwitz tidigare, men detta gav mersmak. Nu ska jag köpa minst en platta med honom.

Lokalen, ”Majas vid havet”, är också den väl värd ett besök i sig. Den ligger verkligen vid det stora havet och bjuder både god mat och trevlig service. Mycket sympatiskt! Ser fram mot att återvända.

Det är tydligt att det är kvalitet i David Urwitz musik. Låtarna framfördes unplugged, dels på piano, dels på gitarr. De passerade testet i form av mitt kritiska gamla lyssnaröra. Och till skillnad från sångare som Joakim Berg och Lars Winnerbäck sjunger Urwitz väldigt tydligt. Man hör faktiskt texterna, vilket är till fördel eftersom de håller hög standard. De akustiska versionerna fick mig också att tänka på Jose Gonzalez och det är verkligen ingen dålig association i sammanhanget.

Detta bidrog utan tvekan till att göra mig riktigt intresserad. De trevliga, personliga och ”ohippa” mellansnacken gjorde också sitt. Det här är en i lika delar skärpt och sympatisk artist. Mer av honom tack!


Två akustiska låtar med David U, först ”Lycklig” solo sedan ”Det är kanske så” i duett med Anna Maria Espinosa, juni 2009

4 svar to “Halmstad revisited 2010”

  1. Jag har aldrig någonsin hört talas om David Urwitz . Håller nog på att bli riktigt gammal … (hehe)

    • Bengt, det är verkligen inget att klandra dig själv för. David U är en bra artist, men har inte (ännu) fått något stort genombrott i Sverige så det är inget konstigt att du inte känner igen hans namn… Men han gör klassiskt tidlös gitarrpop som jag är säker på att du skulle uppskatta – kan tänka mig att du t ex gillar Simon & Garfunkel…

  2. Hej Calle!

    Urwitz spelades mycket på Chelsea på den glada diotiden. Han är riktigt bra och du hittar alla hans plattor på Spotify http://open.spotify.com/artist/2ces6d2YsQP1RpGMYpdFy8

    Lycklig som var den mest spelade låten finns på plattan I väntan på vad men också i en akustisk version på ep:n Oj Oj.

    • Hej Mats!
      Kul att höra att Urwitz var efterfrågad på Chelsea, det förtjänar han att vara. Har tidigare bara hört ett par enstaka singlar med honom, men efter att ha sett honom live i juli var det omöjligt att värja sig för hans genuina charm, spelglädje och mycket sympatiska framtoning. Spotify är forfarande något jag bara sällan använder mig av, har inte ens lärt mig göra spellistor. Fortfarande är det mest YouTube jag använder för att få lyssna på nåt jag ännu inte har. Om jag gillar det jag hör så köper jag det på CD. Mitt användarbeteende är allt annat än modernt…

Kommentera

