Reeperbahns nya laguppställning på Forever young-festivalen

Nu är det bara några dagar kvar till premiären för Forever young-festivalen som jag bloggat en del om tidigare under våren.
https://japetus.wordpress.com/2010/03/26/forever-young-musikfestival-med-reeperbahn-jakob-hellman-och-alphaville/

På fredag 6 augusti blir det stor turnépremiär vid Bergs slussar utanför Linköping och det är många mer eller mindre intressanta 80-talsakter på scen; jag är personligen mest nyfiken på Jakob Hellmans och, allra mest, Reeperbahns spelningar. Det är nu nästan på dagen 24 år sedan jag senast såg Reeperbahn live när de återförenades för första gången på första Hultsfredsfestivalen i augusti 1986.

Hur den slutliga laguppställningen för Reeperbahn anno 2010 skulle se ut har jag spekulerat om tidigare. Att Danne Sundqvist och Janne Kyhle tyvärr inte skulle komma med stod snabbt klart. I avsaknad av Peter Ivarss som redan 1983 sorgligt nog avgick med döden hoppades jag dels på Lars ”Latte” Kronlund som spelade bas på sista Reeperbahn-plattan ”Intriger”, dels på  Fredric ”Fralle” Holmquist som tog över klaviaturen från Kyhle på samma platta.

Nu vet jag säkert att ingen av dem tyvärr kommer med. Men jag tror det kommer bli ganska så bra ändå. Detta är Reeperbahns lineup inför fredagens turnépremiär.

Olle Ljungström – sång, gitarr
Eddie Sjöberg – gitarr
Peter ”Korre” Korhonen – trummor
Jukka Rintamäki – bas
Karl Stintzing – keyboard
Joel Fritzell – gitarr


Tre originalmedlemmar: ”Korre”, Olle och Eddie

 

Vi har alltså tre gamla välbekanta namn i Olle, Eddie och Korre samt tre nya namn – Jukka, Karl och Joel. Det  jag tycker känns bra är att dessa tre yngre herrar samtliga spelar i Olle Ljungströms eget band. De har alltså sedan tidigare spelat med Olle och jag inbillar mig att det ska kunna hjälpa dem att på ett inspirerat sätt ta sig an Reeperbahns gamla låtkatalog. Blir särskilt intressant att höra hur Jukka R väljer att ta sig an Peter Ivarss klassiska basgångar från ”Peep Show”-plattan.

Mest glädjande är också att jag från säker källa fått info om att Olle själv just nu mår både kroppsligen och själsligen riktigt bra och att repandet inför premiären gått och går bra. Det borgar för intressanta spelningar de kommande helgerna. Med dessa förutsättningar kan giggen bli hur bra som helst! Jag planerar att se minst två av dem.

Vill du läsa mer om Reeperbahn, kolla gärna den här fördjupande bloggen:
https://japetus.wordpress.com/2007/10/26/ni-roar-mig-reeperbahn-aterutger-rubbet/

Forever young-festivalens webbplats:
http://www.foreveryoung2010.se/

3 svar to “Reeperbahns nya laguppställning på Forever young-festivalen”

  1. Vilka spelar Reeperbahn mot?

  2. Såg dom i Helsingborg igår, det var en alldeles fantastisk upplevelse; helt klart konsertens höjdpunkt tillsammans med Ultravox. Jag stod nästan längst fram … Tragiskt att man väl aldrig kommer få se Reeperbahn igen…

Kommentera

