Jakob Hellman medverkar i ”Allsång på Skansen” ikväll

Ikväll kliver Jakob Hellman upp på Skansens scen för första gången. Efterfrågad har han varit länge, länge men nu i samband med sitt beslut att delta i sommarens musikfestivalssatsning ”Forever young” blir det äntligen av. Hellman har mycket hög integritet och det ska bli högst intressant att se vilken framtoning han kommer ha när han medverkar i Allsången.


Jakob Hellman anno 2010

Vid sitt framträdande på TV4 i våras var han ganska så fåordig, närmast tillknäppt, och ville inte låta sig haussas eller hajpas av de exalterade journalisterna. Man kan säga att han var lugn. Väldigt lugn. Så är han ju också bördig från Vuollerim. Efter sitt succéartade genombrott 1989/90 vet ju vi invigda att han medverkade på en Taube-samlingsplatta, gjorde fantastiska ”Tusen dagar härifrån” med Perssons pack 1991, men att det sen i princip blev tyst. Myterna och ryktena har varit många.

1999 snackades det om en comeback då han medverkade i den sommarens Kalas-turné. Jag såg den spelningen. Men nån egentlig comeback blev det ju aldrig den gången för nu 11 år sen.

Jag tycker det kommer bli väldigt intressant att se hur han hanterar denna comeback 2010? Om det verkligen blir en riktig comeback med nyskrivet material? Själv får jag som bekant se honom nu på fredag när han öppnar ”Forever young”-festivalens första spelning i Linköping kl 18.00 den 6 augusti. En första möjlighet gives alltså redan ikväll om en timme SvT:s ”Allsång på Skansen”.

Varför gör han det? Pengar är en viktig drivkraft berättar han i en artikel i Aftonbladet. Han vill bidra till hushållskassan och inte i längden överlåta en orättvist stor del på sin flickvän. Sunt och ärligt. Jag hoppas verkligen att Jakob ska göra stor kommersiell framgång nu. Det är han värd, många gånger om!   http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/rockbjornen2010/article7561872.ab


Jakob Hellman anno 1989

Tidigare inlägg om ”Forever young”-turnén:
https://japetus.wordpress.com/2010/03/26/jakob-hellman-gor-comeback/

https://japetus.wordpress.com/2010/03/26/forever-young-musikfestival-med-reeperbahn-jakob-hellman-och-alphaville/

https://japetus.wordpress.com/2010/04/15/human-league-pa-foreveryoung-festivalen-i-sommar/

https://japetus.wordpress.com/2010/05/30/ultravox-howard-jones-och-lustans-lakejer-till-forever-young/

2 svar to “Jakob Hellman medverkar i ”Allsång på Skansen” ikväll”

  1. Du missade en nolla i Perssons Pack-låten. Det ska vara 1000 dagar, inte hundra. Själv missar jag hela Forever young-grejen. Kan väl inte påstå att jag är jätte-entusiastisk heller. Det skulle väl vara Hellman då, och kanske Human League. Men om Ratata hade varit med…. Då hade jag planerat min semester efter turnén. 🙂

    • Tack för din uppmärksamhet min vän, skrev slarvigt och snabbt igårkväll! Visst har jag koll på de tusen dagarna… Låten heter ju ”Tusen dagar härifrån”, så jag måste säga att jag inte alls förstår varför jag krånglade till det genom att använda siffror igår!

      Men jag måste säga att jag själv verkligen är entusiastisk och det särskilt för att jag ska få se Reeperbahn igen; det är 24 år sedan sist. Då, när det begav sig, i mitten på 80-talet var Reeperbahn, Ratata och Lustans Lakejer mina tre största svenska favoriter. Jag är säker på att festivalen försökt få med Ratata, men att det som vanligt blev för svårt.

      Hade nån frågat mig så sent som i vintras om Reeperbahn skulle spela igen skulle jag sagt att det var lika otroligt som att Ratata skulle göra det… Jag undrar om inte också Ratata till slut kommer att göra nåt mer än den spelning som de faktiskt gjorde på ”RITZ” i mars 2009?

      På festivalen medverkar ju också Alphaville, Howard Jones och Ultravox som jag tror att du också gillar, eller hur!? Särskilt Ultravox ska bli kul att se av de utländska akterna. Där är det originalsättningen som fortfarande spelar, samma killar som på de klassiska plattorna från ’80-’84, och de är verkligen duktiga. Den här typen av reunions brukar inte vara nådiga inför kritikerna, men Ultravox var verkligen så pass bra att de även fått beröm från det hållet. Jag har också själv sett Youtube-klipp med dem och hört från folk som såg dem i Stockholm i våras. Det var idel lovord!

Kommentera

