Snart premiär för Hellman, Reeperbahn, Lustans Lakejer, Ultravox med flera

Alldeles strax sitter jag på tåget som tar mig ned till Linköping och kvällens premiär för ”Forever young”-turnén. Vädret är alldeles utmärkt denna fredag och det känns verkligen välförtjänt trevligt för de artister som ikväll ska uppträda. Och den publik som nu gör sig redo.

Så här ser spelordningen ut:

Stage Blue
19.00 – Howard Jones
21.00 – Reeperbahn
23.30 – Ultravox

Stage Red
18.00 – Jakob Hellman
20.00 – Lustans Lakejer
22.30 – Alphaville

Jag hoppas att det ska kunna bli ett bra evenemang som åtminstone publiken, artisterna och arrangörerna blir nöjda med. Kritikerna brukar ju generellt sett inte vara nådiga i sina recensioner av dylika nostalgitrippar. Och t ex Ultravox som ikväll ställer upp med samtliga originalmedlemmar är troligen fortfarande lika bra nu som nånsin ”då”.  Men nu råkar jag också veta att åtminstone någon av de andra artisterna också har nytt material på gång. Mer om det imorgon när nyheten är officiell. 

Det är egentligen en uppenbart intolerant och påtagligt åldersdiskriminerande inställning detta att per automatik såga ett band som fortfarande spelar en 15-20 år efter sin första storhetstid. Rent etiskt-filosofiskt måste det förstås vara fel att avfärda och förlöjliga en artist som fortsätter uppträda trots tilltagande ålder. Få band brukar kunna övertyga kritikerna om att det fortsätter att utvecklas och bara bli bättre med åren. Ett av de bästa undantagen till denna generella regel är förstås The Beatles…

Det kan ofta finnas en generell ”sanning” om artister i kritikernas och ”förståsigpåarnas” ögon, att man bara helt enkelt inte får gilla vissa av en artists plattor eller att det faktiskt finns ett glasklart bäst-före-datum som likt en knivskarp vattendelare skiljer de alster man får tycka om från de som anses usla eller åtminstone generande dåliga. Allra löjligast är när personer som inte själva verkligen lyssnat och skapat sig en egen uppfattning helt okritiskt tar till sig sådana förprogrammerade ”sanningar”.

 Bra exempel på sådana delvis miskrediterade artister är Iggy Pop och Talking Heads. Alla som känner mig personligen vet nu genast vad jag tänker på. Detta är också något jag tänkt blogga om ända från starten, men egentligan bara råkade komma in på just nu med anledning av kvällens konsert. Mer om det senare.

Jag säger inte att alla artister som uppträder ikväll blivit bättre med åren, men jag tror att det finns hopp om att få uppleva några riktigt bra spelningar ikväll och det ser jag fram mot att få återkomma till.

Nu rusar jag till tåget…

Kommentera

