Lustans Lakejer släpper ny platta på Stranded!

Så är jag tillbaka hemma efter gårdagskvällens spelning vid Bergs slussar utanför Linköping – en intressant upplevelse där de flesta artister motsvarade eller överträffade förväntningarna. Mer om det snart. Men först…

Det har under sommaren ryktats att Johan Kinde jobbar med ett nytt soloalbum. Redan i den gångna veckan fick jag dock nyheter från källan som berättade en annan historia. Och nu efter gårdagkvällens framträdande som Lustans Lakejer gjorde på ”Forever young”-festivalens turnépremiär i Linköping släpptes nyheten på scen och jag kan återge den här.

Det blir ingen ny soloplatta – det blir ett nytt Lustans-album! Och det kommer med största sannolikhet att ges ut på Stranded Rekords. Ja du läste rätt; det anrika och mycket välrenommerade svenska skivbolag där Lustans Lakejer en gång i tiden hörde hemma.  Johan Kinde har skrivit all text och musik och plattan är producerad av Jan Lundkvist (från Webstrarna) som också producerade senaste Lustans-plattan  ”Åkersberga”. Nya singeln ”Det verkade så viktigt då ” släpptes igår. Bandet framförde den också på scen igårkväll och jag kan säga att det lät riktigt bra. En riktig Lustans-låt med en riktig Lustans-text, litet vemodigt eftertänksam och nostalgisk som Lustans låter idag när Johan K reflekterar över åren som gått. Starkt!

Att mytomspunna, anrika skivbolaget Stranded skulle återuppstå blev dock känt redan i månadsskiftet juni-juli i år. Tjugofem år har gått sedan Polar Music köpte upp Stranded Rekords och bolaget lades ned. Nu återuppstår de med Universal Music i ryggen och Klas Lunding tillbaka vid spakarna.

När Stranded började sin verksamhet 1979 handlade det om punk. Men Stranded kom dock snabbt att röra sig bort från punken och istället bli det skivbolag som musikintresserade minns idag. ”Med ledord som stil, skönhet och elegans var målet att släppa modern sofistikerad popmusik. Detta var ett tydligt stilbrott mot musikrörelsen och den punknorm som rådde i Sverige under tidsperioden men med artister som Lustans Lakejer, Reeperbahn och Ratata gav Stranded Sverige en ny tradition av välskräddad, välproducerad, hittig men på samma gång intellektuell pop”.

Stranded hade fortsatta framgångar under 1980-talet med släpp av storheter som Thomas Di Leva, Eldkvarn och Indochine. Själv var jag också väldigt förtjust i mindre kända namn som Viva!, Zzzang Tumb, Niels Jensen och Mockba Music. Stranded köptes så småningom upp av Polar Music och 1986 var eran slut. Stranded lades på is. En is som nu alltså tinats upp denna sommar.

                              

Det har nog framgått många gånger tidigare i den här bloggen – och alla som känner mig vet – att Stranded-eran och dess band har en fullkomligt unik plats i mitt hjärta. Bl a ägnade jag många, många år som redaktör på webbradiokanalen Spraydio åt att lägga in så många som möjligt av Stranded-albumen. Jag har också från bloggandets allra första tid haft ett självklart uppslag att blogga om detta mytomspunna skivbolag. Det blev några rader här och nu efter Johan Kindes goda nyheter igårkväll.


Strandeds grundare Anders Tapper och Klas Lunding när det begav sig ca 1980

För kraftigt fördjupad info om anrika Stranded rekommenderar jag denna mycket välskrivna och långa blogg – kunde inte ha gjort det bättre själv:
http://www.monotoni.se/bass/2005/06/sveriges-basta-skivbolag-slutar-aldrig-att-inspirera/

5 svar to “Lustans Lakejer släpper ny platta på Stranded!”

  1. marspassagen Says:

    Detta är nyheter som inte gärna kunde vara bättre. Om nu bara inte Univeral tar livet av all tänkbar kraft i det då förstås. Initiativet, varän det kommer ifrån, är underbart. Hoppas på en del intressant ny- eller retroproducerade grejer på svenska då framöver. Hör ju inte till vanligheterna i dagens musiksverige trots mycket egensinniga talanger. Jag vet att många hävdar att det aldrig varit bättre klimat och bättre produkter än nu… men trots att jag ser tendenser och enskilda genier som rör sig i kulisserna, blir det sällan så egenartat tungt som det skulle kunna vara. Att Stranded är tillbaka är därmed mycket intressant och jag hoppas att de kan uträtta stordåd, som de en gång brukade. Allra helst hade jag förstått sett dem med egen makt, men trots viss ”informerad oro” är det förstås härligt att höra. Kör hårt!

  2. Tommy Ståhl Says:

    Går den att köpa?
    LL Nya singeln ”Det verkade så viktigt då ” släpptes igår.

    När kommer LL Albumet?

    • Jag måste ärligt säga att jag tyvärr inte vet när albumet släpps. Jag har själv tidigare i somras haft mejlkontakt med Johan K och det var så jag fick reda på detta i samband med Forever young-spelningarna.

    • Johan K la tidigare idag upp den här spotify-länken till singeln på FB:

    • Meddelande från Kinde som gått ut idag 10 nov:

      ”Lustans Lakejer befinner sig just nu i slutstadiet av inspelningarna av deras nya album och tvingas tyvärr flytta fram inplanerade konserter, inklusive den på Debaser Medis 25 november.

      Nytt datum är 17 februari 2011 och köpta biljetter gäller.

      Vi ber om ursäkt för eventuella besvär detta medför.

      Det nya albumet ges ut i slutet av januari 2011 (exakt datum inom kort), och bandet ser fram emot att kunna spela de nya sångerna tillsammans med alla gamla favoriter för er under nästa år, då LL firar 30-årsjubileum för debutplattan!

      Edra
      /Lustans Lakejer”

Kommentera

