Hösten har kommit till stan 2010

Igår hände det, det tillfälle när jag kände att det blivit höst. Det är ju en återkommande rapportpunkt här i bloggen, så även detta år.

Det var när jag letade mig fram i det kraftiga regnet längs en lerig stig på Långholmen i sökandet efter Carlshälls Gård dit jag skulle på bröllop; på marken låg de röda och gula löven överallt. Det var då jag kände det på allvar för första gången i år. Hösten har kommit till stan.

Vid bröllopet skulle Fredrick Federley ha varit vigselförrättare, men han fick förhinder pga det vidriga övergrepp han utsattes för i veckan när han slogs ned och rånades utanför sitt hem. Jag blev personligen väldigt upprörd och beklämd över dessa nyheter. Ett övergrepp riktat mot en folkvald företrädare för demokratin i Sverige känns extra olustigt.

Fredrick kunde ha kommit till vigseln, det var inte fysiska skäl pga misshandeln som stoppade honom, utan snarare den säkerhetsbedömning SÄPO gjort av den ev hotbilden mot honom i förening med det massmediala intresse som vigseln då skulle ha ådragit sig. Jag kan förstå att mina vänner brudparet tillsammans med Federley snabbt bestämde att det inte skulle funka att han tog uppdraget i lördags.

Men slutet gott, allting gott. Brudparet vigdes av en strålande stand-in förrättare.

Men det är ingen riktig övertygande total höst än. Vädret växlar. Idag, söndag, är det sol igen, den finaste dagen på länge och jag har varit ute och gått i den sköna solen efter att ha röstat. Men det är ingen sommardag längre. Det är en höstdag. Så jag plockar fram ”Vassa eggen” med Uffe igen som traditionen bjuder och lyssnar litet nu ikväll innan jag går över till att kolla in valvakan.

Här ett eftertänksamt, vackert och stilla spår från den klassiska Lundell-plattan jag då och då återkommer till här:


Nu faller regn på löv
Nu faller löv från gren
Nu skymmer det mitt på dan
Det mörknar på stadens scen
I parken där ungarna lekte
och jagade runt hela dan
där krattar man undan sommarn
Hösten har kommit till stan…


Ulf Lundell: ”Aldrig så ensam”, från dubbelplattan ”Den vassa eggen”, 1985

Kommentera

