Ett StabSbS-besök på Stockholms slott

Under året 1989/1990 gjorde jag min militärtjänst vid Arméns Stabs- och Sambandsskola i Enköping. Det var ett omvälvande år i nutidshistorien; vid inrycket sommaren 1989 hade vi fortfarande en tydlig uppdelning av Europa i öst och väst. När vi muckade 1 juni 1990 hade muren fallit och Sovjetimperiet börjar lösas upp. Ja, det var ett omvälvande år i världshistorien. Och även för mig i min del av skeendet.


StabSbS – Arméns Stabs- och Sambandsskola

Utbildningen till stabsassistent var ett ovanligt intressant och omväxlande sätt att göra lumpen. Det var krävande och fascinerande att få en inblick i stabsarbetet vid ”rikets högre staber” (dvs brigad- och fördelning). Notera att detta kapitel av mitt liv tilldrog sig under det kalla kriget då Sverige fortfarande hade en imponerande försvarsmakt.

Vi fick bl a läsa en del underrättelsetjänst i kursböcker som förvarades inlåsta i kassaskåp och inte fick lämna klassrummen. Det kändes spännande och fascinerande för oss som alla var runt 20 då. Med Jan Guillous ”Coq Rouge”-böcker och Harry Winters ”Anfall mot Sverige” som då som bäst höll på att ges ut kändes det vi höll på med litet extra viktigt, hemligt och speciellt.

Framförallt var det en militärtjänst som dels inte innehöll de många ”vänta-moment” av tristess som många kamrater talat om, dels verkligen passade en historie- och militariaintresserad person som undertecknad.

StabSbS kasern
StabSbS, 10:e kompaniets för mig så välbekanta kasern på S1s område i Enköping, (själv huserade jag på nedersta våningen i rummet längst till vänster i bild)

Men det är längesen nu. Det är 20 år sen MUCK, vilket jag berättade om här tidigare när årsdagen närmade sig i slutet av maj.

Det som nu hände i slutet av september var att ca 10 avdankade stabsassistenter årgång 89/90 sammanstrålade på Yttre borggården, Stockholms slott. Där togs vi emot av vår gamle kurschef/plutonchef som nu sedan många år tjänstgör vid slottet.

Vi fick en guidning inne på slottet, de delar som var öppna. Vi fick bl a se konseljsalen, audiensrummet, ”Vita havet”, Gustav IIIs paradsängkammare, Karl XIs galleri, Bernadotttevåningen och Drabantsalarna. Efteråt blev det en trevlig middag i högvaktsflygeln med mycket skratt. Inte bara åt gamla lumparminnen, för många galna grejer hände utan tvivel det året, men också för att flera av killarna i gänget helt enkelt är extremt roliga.

Efter 36 år i Stockholm är det litet märkligt att en historieintresserad person som jag inte sett något av Stockholms slott invändigt förrän nu. Jag var hursomhelst mäkta imponerad av ståten och prakten i de salar vi såg. Litet ”Versailles” här och där, inte minst i den mycket imponerande förgyllda långa barocksalen Karl XIs galleri.


Karl XIs galleri, Stockholms slott

Men där fanns också modernare partier, inte minst Bernadottevåningen som kändes mer ”Carl Malmsten”-elegant. Vi fick också se de vackra drabantuniformerna, Karl XIs och Karl XIIs, där de fanns i säkert förvar djupt under högvaktsflygeln.

Och eftersom ordenssalarna var stängda för renovering och vi inte hann med skattkammaren så fick vi en orsak att träffas igen till våren. Då lär vi bli fler när ryktet sprider sig att detta inte bara var snack utan nåt som materialiserade sig i verkligheten. Intressant!


Karl XIs drabanter med sin karakteristiska stampande marsch

3 svar to “Ett StabSbS-besök på Stockholms slott”

  1. Hette er gamle kurschef månne Johan Medin?

    (undrar en gammal stabsass modell 87-88)

    • Just så hette han! Och det var fantastiskt trevligt att träffa honom igen 20 år senare… Hälsar en endast något yngre årsmodell av stabsass (89/90) – vi var den sista årskullen som gjorde lumpen/gröntjänsten i gamla fältuniformen, dvs M/59. En festlig detalj är att jag känner igen ditt efternamn (som jag kan se) därför att jag hade äran att åka på ”dina” vita blixten-skidor när vi var uppe i fjällen på vinterutbildning… Skidorna var märkta med ditt efternamn.
      Jag skulle också egentligen ha gjort lumpen det år du gjorde det, men pga högskolestudier blev det skjutet två år.

Kommentera

