Lloyd Cole tillbaka i Sverige med nya plattan ”Broken record” nu i november

 Har precis nåtts av de underbara nyheterna att en av mina riktigt stora gamla favoriter, Lloyd Cole, kommer till Södra teatern i Stockholm och spelar i november.


Lloyd Cole, 49 år

Och den här gången kommer han inte ensam, utan med en trio, ”Lloyd Cole small ensemble” och den nysläppta plattan ”Broken record”. Och det låter verkligen höra sig hur det gick till när den spelades in.

Han satte ihop sitt drömband och sände ut förfrågningar – det skulle spelas in en skiva i en studio, som förr i tiden på rullband. Hur det gick?

Alla tillfrågade sa ja och folk som spelat med artister som Lou Reed,  Anthony & The Johnsons,  The Commotions och Crash Test Dummies var med under inspelningarna när 12 låtar spelades in på olika platser i USA och man höll sin deadline med minsta marginal.

Otroligt nog hann vi med en öl (bara en) den sista dagen,” säger Lloyd Cole. Resultatet är en klassisk Lloyd Cole-skiva, ”Broken Record”, som släpptes 10 september.

Jag har haft nöjet att se honom solo på svensk mark flera gånger de senaste åren, och tidigare även med band, men i november spelar han med akustiska trion ”Lloyd Cole Small Ensemble” – Lloyd Cole, Mark Schwaber och Matt Cullen.


Even Jesus has a price…” Lloyd Cole, 24 år, med gamla kompbandet The Commotions framför ”Rich”, öppningsspåret från ”Easy Pieces”-plattan, i en fin liveupptagning från tv-programmet ”The Tube”, 1985

Jag blir alldeles varm i hjärtat när jag ser de prydliga och välklippta killarna i svart och grått med sina snygga gitarrer – och minns hur coola jag tyckte de var då jag på allvar upptäckte dem när det begav sig vintern 85/86. Det var just Lloyd Cole & The Commotions men även The Smiths som stod för den stora förnyelsen i min musiksmak vid den här tiden, då gitarrbaserad musik åter började vinna fotfäste hos mig.

De stack verkligen ut i det annars ofta så grälla och smaklösa pastellfärgade ”axelvaddade” poplandskap som annars bredde ut sig så kraftigt vid denna tid. Det här är verkligen ”mitt 80-tal”. Ja ni vet ju vad jag tycker om det här ämnet…
https://japetus.wordpress.com/2010/08/09/ror-inte-mitt-80-tal/

Minns också att jag då tyckte Lloyd Cole liknade Elvis Presley en del. Nu får han mig också att tänka på Chris Isaak, fast egentligen är det mer rätt att säga att Chris Isaak är lik Lloyd Cole. Basta!

Kommentera

