Hansson de Wolfe United lyser ”Elektriskt blått”

Det är flera kära återknutna kontakter i dessa dagar. Jag har skrivit om Lloyd Cole och nu har jag lyssnat på Hansson de Wolfe Uniteds nya platta ”Elektriskt blått” i en dryg vecka. Det känns bra det med.

Jag mår gott av att åter höra den så bekanta och personliga rösten i mitt hem igen. Och nu med nytt material som genast faller mig på läppen. Lorne de Wolfe har också många gånger hörts i mina högtalare allt från tidiga 80-talets ”bergsprängare” i pojkrummet till gradvis bättre hifi-kvalitet och mer avancerade ljudanläggningar medan åren gått. Nu är han här igen.


Lorne de Wolfe anno 2010

Det är en stark återkomst som HdWU gör i år. Jag imponerades av deras live-framträdande på Rival i våras och har nu med spänning sett fram mot den nya plattan som Lorne de Wolfe påannonserade i samband med spelningen i mars. Jag skrev själv om den för nån vecka sedan. Och nu har jag hört den.

Och det hörs verkligen att det är HdWU från första anslaget och nynnandet i singeln ”Där hallonen växer vilt”, tillika plattans första spår. Lorne låter sig precis lik fastän det har gått 25 år sedan förra riktiga HdWU-plattan ”Artattack”. Jo ok då, ”Utanpå allt” från 1994 är också HdWU, men det kändes aldrig riktigt så för mig. ”Elektrisk blått” är nåt annat… Det här är tidlöst vacker smekande mild melodiös pop med den där extra kvaliteten i texterna som varit ett kännetecken för HdWU från allra första början.

”Vi har en historia
Jag aldrig kommer över
Där hallonen växer vilt
I gassande solsken
alldeles lagom avskilt…”

Och så är det oemotståndligt charmigt att placera det smakfullt eleganta och vackra fotot på Ingrid Munthe på skivomslaget. (Fotot i sig gav mig associationer, insåg efter några dar att det var Jodie Foster i ”Bugsy Malone” från 1976 jag av nån anledning tänkte på. Samma oskuldsfulla skönhet.)

Valet av omslag är synonymt med musiken och texterna. Det andas integritet, personlighet och styrkan i att gå en egen väg. Följa ett eget personligt koncept. Lorne och Ingrid har också skrivit några av texterna ihop, vilket jag med ett varmt leende noterade när jag läste igenom den medföljande foldern.


Hansson de Wolfe United: ”Elektriskt blått”, 2010 – vackert, smakfullt, elegant…

Jag skulle kunna älska den här plattan bara för Lornes personliga och romantiska drag att placera sin livskamrat på skivomslaget dryga 30 år efter första plattan. Men det finns naturligtvis många fler och musikaliskt kvalitativa skäl att gilla den. I val av omslag såväl som i musiken finns en symmetri, här finns en stark integritet som gör att HdWU 2010 fortfarande sticker ut. De har sitt unika sound. Inga andra låter som dem.

”Drömmarna behövs
En livsnödvändighet
Ha dem alltid med dig
I din verklighet
Det är nära nu…”

Alla låtarna är inte lika omedelbart lätta att ta till sig som t ex ”Där hallonen växer vilt” och ”Lilla människan i stora världen”, men det finns en kvalitativ underton i låtarna som får dem att växa. Det är en diskret och oerhört smakfull kvalitet i den här plattan som jag tycker är så kännetecknande för HdWU. En del plattor är sådana, såna som man kommer kunna lyssna på många, många gånger utan att tröttna på. Det här är en sådan platta.

Så är det också ett mycket erfaret och mycket kompetent team som producerat och spelat in plattan. Det är Lorne de Wolfe som tillsammans med eminente gitarristen Jonas Isacsson stått för den i grunden ganska enkla och raka produktionen medan Jonas (elgitarr, bas) och Lorne (keyboard) fått hjälp av Per Lindall (trummor). Lorne och Jonas har jobbat ihop i snart 30 år sedan ”Existensmaximum”-plattan 1981. På scen 2010 har de även med sig Sven Lindvall på bas och Jesper Nordenström på keyboard.

Turnéplan:
26 okt 2010 – Vara konserthus, Vara
11 nov 2010 – Rival, Stockholm
29 nov 2010 – Stadsteatern, Lund
30 nov 2010 – Lorensbergsteatern, Göteborg
1 dec 2010 – Stadsteatern, Skövde
4 feb 2011 – Kulturens hus – Stora salen, Luleå

Se dem nu! De har aldrig varit bättre. Läs min utförliga (och lyriska) recension från konserten 27 mars på Rival i Stockholm så förstår ni varför:
https://japetus.wordpress.com/2010/03/28/hansson-de-wolfe-overlevererade-pa-rival/

Hansson de Wolfe United på MySpace:
http://www.myspace.com/hanssondewolfeunited


Där hallonen växer vilt” live på TV4 i oktober


Existensmaximum” en klassiker i nyinspelning live från framträdandet på TV4

Kommentera

