”Logic is a human creation” – japansk maskinmusik med Logic System och Hideki Matsutake

Efter en diskussionstråd i ämnet på FB med gamle vännen J kände jag att det var hög tid att skriva några rader om denna legendariska japanska synthkonstellation. Ja eller om jag ska kalla Logic Systems musik elektronmusik med vissa inslag av ambient. Musiken ligger nånstans där mitt emellan med sin egen omisskännliga japanska touch och personlighet.

Logic System var egentligen aldrig något band utan ett projekt som den japanske synthgurun/electronica-pionjären Hideki Matsutake (född 1951) drog igång ca 1980. Matsutake hade redan 1972 börjat jobba tillsammans med den ännu tidigare och möjligen ännu mer legendariske japanske synthgurun/electronica-pionjären Isao Tomita (född 1932). Tomita hade börjat jobba med elektronmusik och tidiga synthesizers redan på 60-talet och var därmed några år före kända tyska husgudar som Kraftwerk och Tangerine Dream.

Hideki+Matsutake
Hideki Matsutake (1951- )

Men nu åter till Hideki Matsutake. I slutet av 70-talet jobbade han som dataprogrammerare och tekniker åt de japanska kollegorna Y.M.O. (Yellow Magic Orchestra), ett band som inspirerats av Kraftwerk och i sin tur, med sitt synthtrummebankande inspirerade många efterföljande synthband på 80-talet – framförallt Ultravox. Mycket namedropping här, men nu åter till Logic System och Hideki Matsutake! Någon gång ca 1980 började Matsutake jobba med eget material och resultatet blev främst tre gudabenådade electronica-plattor under åren 1981-1982: ”Logic”, ”Venus” och ”Orient Express”. Vi snackar klassiker inom genren och jag tänker då främst på plattan med det fullkomligt logiska namnet ”Logic”.


Logic System: ”Logic”, 1981

Det här är en egensinnigt manisk mässa av maskinmässig perfektionistisk precision och dedikerad frenesi som troligen enbart kunnat skapas av fanatiskt hängivna japaner. lol! ”Logic” är ett fyrverkeri av dunkande synthrytmer och en musikalisk excess i vad man kan göra med synthesizers och sequencerprogrammering. Plattan är nu nästan 30 år gammal, men man imponeras fortfarande av den. Den är dessutom oerhört melodiös och bitvis riktigt vacker. Jag får fortfarande gåshud när jag hör den och minns än idag tydligt hur jag rös och bara gapade när jag första gången drog på ”Intro/Unit” på min nyinköpta  (japanska) Luxman-stereo för fullt hemma i Älvsjö 1984. Rutorna vibrerade och mamma och/eller pappa bankade snart på den låsta pojkrumsdörren…


Logic System: ”Venus”, 1981

Själv var jag helt frälst av detta magiska ljudlandskap som jag uppslukats av och förlorat mig i. Kvinnan som pratar franska på ”Unit” förde tankarna till ”Fade to grey” med Visage; jag var helt hypnotiserad av musiken men sänkte motvilligt volymen för att lugna ned mina föräldrar. (Jag var ju synthare vid den här tiden och sådana var ju allt som oftast väluppfostrade och snälla barn.) ”Domino Dance” blev också en smärre hit i Europa, men det är i mitt tycke långt ifrån plattans bästa låt.

Första gången jag minns att jag hörde Logic System var en septemberkväll 1984 då jag gick förbi utanför en villa i Älvsjö där det var fest; från en öppen dörr strömmade vacker och suggestiv musik. Det var som en försmak av en ny värld som var på väg att öppna sig, en dörr mot en ny period i mitt liv stod symboliskt på glänt. Senare skulle jag förstå att det var ”Clash” med Logic System jag hörde.


Logic System: ”Orient Express”, 1982

Man kan också notera att de tre klassiska Logic System-plattorna kom vid en tid då Japan åtnjöt en enorm och växande internationell prestige i kraft av sina framgångar inom framförallt bilindustrin som växte så det knakade och tog marknadsandelar från trötta amerikanska konkurrenter.

I västvärlden var alla enormt fascinerade av Asien i allmänhet och Japan i synnerhet, fördjupade sig i japansk management (kanban och ringi) och japanska samurajers visdom (minns ni Wall Street där Michael Douglas/Gordon Gekko gång på gång strör citat av Sun-Tzu kring sig. Ok Sun Tzu var kines, men det tror jag inte Gordon Gekko uppfattat!). Ja den som minns de här åren eller läser om dem slås av hur stark påverkan Japan hade på västerländsk populärkultur. Det skulle kunna vara värt en helt egen blogg!

Åter till Logic. Utöver ”Unit” och ”Domino Dance” är det framförallt spåren ”Talk Back”, ”Clash”, ”Person to Person” och magnifika avslutande titelspåret ”Logic” som för alltid stannat i mitt minne. Det festliga är att ”Talk Back” går i baktakt som nån sorts japansk kvasi-synthreggae toppat med delvis ohörbar japansk-engelsk sång, låter skumt jag vet, men är grymt bra!


Logic System: ”Clash” (komplett med vackert japanskt bildspel)

Clash” är liksom ”Unit” ett stycke magiskt vacker, ja suggestivt storslagen electronica. Det är kanske mer elektronmusik än synthpop, men oerhört vackert: så snyggt gjort! ”Person to Person” är egentligen ett storsvulstigt melodramatiskt intro till avslutande ”Logic”, låter filmmusik. Här bygger de upp stämningen inför avslutning som bara kan beskrivas med ord som fanatisk, frenetisk, perfektionistiskt dunkande japansk synth. Vi snackar maskinernas högmässa!


Logic System: ”Logic”

Hideki Matsutake, som är ordförande i den genre-riktiga organisationen The Japanese Synthesizer Programmer Association (JSPA), leker synthesizer-Gud och gör det med fullständig kontroll och 100-procentig precision värdig en japansk dataingenjör. Men han gör det samtidigt med känsla. Avslutar med låtens enda textrad som på ett mästerligt sätt påminner oss om att denna gudabenådade milstolpe till electronica-platta trots allt är skapad av människor: ”Logic is a human creation!”

2 svar to “”Logic is a human creation” – japansk maskinmusik med Logic System och Hideki Matsutake”

  1. Halloj Calle. Kul att du skrev om Logic. Hade helt glömt bort den gruppen.

    • Och jätteskoj att du hört talas om dem Olle! De är inte precis mainstream… Men så minns jag plötsligt att du berättat för mig om dina tidiga musikaliska preferenser

Kommentera

