15 bestående litterära favoriter

I förra veckan fick jag en propå på FaceBook om att på max 15 minuter lista sina 15 litterära favoriter. Jag valde att göra den övningen här istället. Så här ser instruktionen ut och så här ser min lista ut.

Writer friends:

 Don’t take too long to think about it. Fifteen authors (poets included) who’ve influenced you and that will always stick with you. List the first fifteen you can recall in no more than fifteen minutes.

JRR Tolkien
Lars Gustafsson
Robert Harris
Gunnar Ekelöf
Hjalmar Gullberg
Richard Bach
Arthur C Clarke
Sam J Lundwall
Tomas Tranströmer
Evert Taube
Pär Lagerkvist
CS Lewis
Richard Adams
Umberto Eco
Neil Donald Walsch

2 svar to “15 bestående litterära favoriter”

  1. Madeleine Bolander Says:

    Spännande samling! Idel herrar!
    Flera som jag igenkänner med ett Javisst ja, han oxå. Och Richard Bach var ju bra!
    Neil Donald Walsch

    Allt handlar ju om vad man hade i tankarna just DOM 15 minutrarna.
    Och då var jag med ”litterära klubben” men hade jag varit med lite mer av NewAge-vänner hade resultatet blivit lite annorlunda.
    Hur som helst kul att se vilka som påverkat DIG!
    /Madeleine

    • Ja när jag tittar närmare ser jag att det bara var manliga författare. Hmmm… Borde ha kommit upp någon kvinna!
      Men det här var alltså verkligen de första 15 namn som kom upp när jag följde instruktionen och tänkte på bestående litterära favoriter, som påverkat mig i livet. Och tittar jag på dessa namn kan jag verkligen säga att de tillsammans skrivit en hisnande mängde spännande, intressanta, vackra och fascinerande berättelser! För att inte tala om all vacker poesi!

Kommentera

