Flygarjackor på modet, rekommenderar de bästa från Eastman Leather Clothing

Att flyghistoria och flygplan är ett stort intresse för undertecknad har inte kunnat undgå någon som följt denna blogg…

Jag läste häromdagen i Metro att flygarjackor, pilotjackor, är på modet i höst. http://nyheter.metromode.se/2010/11/10/ett-lyft-for-pilotjackor/

I reportaget rekommenderas läsaren att skaffa sig en av Burberrys fårskinnsjackor som ”gör dig redo att lyfta mot en retrostilig modevinter”. Burberrys i all ära, jag tror de leverar kvalitet. Men om man som riktig konnässör önskar sig ännu bättre kvalitet och exceptionell autenticitet, ja då väljer man att köpa en äkta flygarjacka från Eastman Leather Clothing. Det är nåt helt annat. http://www.eastmanleather.com/

Väljer man att köpa sin jacka från Eastman får man nämligen en exakt kopia av någon av de flygarjackor som verkligen användes under andra och första världskriget. Det är fråga om riktigt högkvalitativa och autentiska produkter, de bästa som finns på marknaden. Jag vet, för jag har handlat av dem.

Det var på den svenska premiären av flygfilmen ”Memphis Belle” i december 1990 som jag fick nys om flygarjackorna från Eastman. Jag minns att det stod en mycket trevlig norrman uppklädd i äkta amerikansk bombflygarstass i foajén och delade ut reklambroschyrer från just Eastman Leather Clothing. Jag blev vansinnigt imponerad och lika intresserad. Snart beställde jag min egen skinnjacka därifrån.

Det var en måttbeställd jacka som syddes upp till mig. Den skinnjackan är nu snart 20 år gammal, men ännu snyggare idag än den var då när jag fick den. Jag har vårdat den väl. Rekommenderas!


Memphis Belle”, 1990 med bl a Matthew Modine, Eric Stoltz, Sean Astin, Billy Zane och Harry Connick Jr


Här har vi en äkta amerikansk USAAF type B6 M/1943. Mer om denna snygga jacka hittar du här: http://www.eastmanleather.com/product_info.php?products_id=178


Och här har vi de tyska jaktflygarnas svarta skinnjacka modell 1943. Mer foton på de tyska pilotjackorna hittar du här: http://www.eastmanleather.com/index.php?cPath=68


Trailern till filmen ”Memphis Belle”

Och här en rejält fördjupad blogg om den historiska amerikanska Schweinfurt-räden i aug ’43 och den amerikanska bomboffensiven mot Tyskland 1942-1945:
https://japetus.wordpress.com/2008/08/17/en-reva-i-tidens-vav-drama-over-schweinfurt-och-regensburg-17-aug-1943/

Kommentera

