Petra Marklunds/Septembers slutliga välförtjänta stora svenska genombrott

Det är inte så ofta jag tittar på tv nuförtiden annat än för att se nyheterna, men det finns undantag.

Tidigare har jag följt SVTs ”Mästarnas mästare”, men under denna höst har jag verkligen uppskattat TV4s sympatiska programidé, musiksatsningen ”Så mycket bättre”. Det är egentligen samma upplägg som SVTs ”Stjärnorna på slottet” tidigare men här handlar det om musiker och artister ur olika generationer och från bitvis vitt skilda genrer som bor tillsammans i en vecka.

Det intressanta här är när de spelar varandras låtar, för de får alla vara huvudpersoner i varsitt avsnitt och bestämma dagens program. Och i samband med måltiderna får då de andra artisterna välja låtar från dagens huvudpersons repertoar och framföra dem. Det är ett mycket lyckat koncept! Jag får anledning att återkomma till fler reflektioner kring programserien när den är slut.

Medverkar gör Lasse Berghagen, Barbro ”Lill-Babs” Svensson, Per ”Plura” Jonsson, Christer Sandelin, Thomas DiLeva, Petter och Petra Marklund. Säkert är det nu många artister som tackat nej till detta program som ångrar sig djupt. Det är helt tydligt vilken succé programserien är och det innebär garanterat ett lyft för samtliga artisters skivförsäljning, eller låtförsäljning via nätet som det väl mest handlar om idag.

Det är också tydligt att kvällspressen hängt på och knepar och knåpar ihop nya rubriker varje söndag med anledning av gårdagens program. All publicitet är bra publicitet! Det blir draghjälp till kommande turnéer för artisterna i fråga.

För den svenska publiken är, eller var det i alla fall innan denna serie, väldigt tydligt vem som var det minst kända namnet av artisterna som medverkar…

Petra Marklund är sångerskan bakom artistnamnet September. Det är väldigt tydligt att hon genom denna serie nu äntligen fått sitt välförtjänta stora svenska genombrott och det var på tiden. September släppte första singeln 2003 och har haft mycket stora internationella framgångar sedan dess. Problemet har dock fram till nu varit att hon är verksam i en i Sverige ännu inte riktigt respekterad genre – dance.

Men i ”Så mycket bättre” har hon fått många chanser att visa vilken utomordentligt duktig sångerska hon är. Dessutom framstår hon som en mycket sympatisk, sund och jordnära person. Detta har nu slutligen gått hem i Sverige.


Petra gör en snygg akustisk version av DiLevas ”Vem ska jag tro på?” från ”Så mycket bättre”

Likaså är hennes version av Eldkvarns ”Kärlekens tunga” alldeles eminent:

En av mina mest lästa bloggar, ja den som denna höst varit den i särklass mest lästa, är också mycket riktigt den jag skrev om Petra i januari 2008 för snart tre år sen. Här skriver jag litet mer om Septembers musik och varför jag gillar den, trots att det inte egentligen är riktigt min typ av musik. Och ändå är det det.
https://japetus.wordpress.com/2008/01/27/cry-for-you-med-septemberpetra-marklund-kart-barn-har-manga-versioner/

Indikationer på Petras framgång fick jag också här i bloggen när ”Så mycket bättre” började sändas på tv. Jag såg då genast i statistiken hur den gamla bloggen om Petra från 2008 formligen rusade i höjden därför att människor sökte så intensivt på Petras/Septembers namn. (Tidigare brukade jag se att folk som sökte på den närmast fåniga ordkombinationen ”snygg tjej” hittade till just den bloggen…)

Nu handlar det om en ökning hittills i november med 240%, vilket inneburit att det nu är upp till 100 personer per dag som hittat den och (möjligen) läst den. Snart har 2 000 pers sett den. Det är kul! Och inte illa för en helt okänd bloggare som har en så hopplöst splittrad blogg som denna som kan handla om allt från krigshistoria till popmusik, årstidernas gång, träning, svensk poesi, inomhusodling av ekar, personlig utveckling och bokrecensioner… Ett konglomerat av olika ämnen.

Men det här är det mest populära ämnet i bloggen denna höst. Och det ville jag gärna skriva om för att på min kant i all anspråkslöshet puffa litet för en mycket duktig och proffsig sångerska som är värd att höras och respekteras även i sitt hemland för det hon gör.

 


Petra tillsammans med Petter, Christer Sandelin, Per ”Plura” Jonsson, Barbro ”Lill-Babs” Svensson, Thomas DiLeva och Lasse Berghagen


Sprillans nya September-låten och videon, ”Resuscitate me”, lärde mig ett nytt ord på engelska, titeln betyder alltså återuppliva mig. Låter som en typisk September-hit med snygga stråkar och vackra harmonier framförallt i versen. Jag gillade de enkla svarta och vita luftiga visuella kontrasterna i videon.

Kommentera

