Samlingsplattan från ”Så mycket bättre” släpptes idag

Idag släppets så plattan från höstens tv-succé ”Så mycket bättre”. Redan igår fanns den tillgänglig via nedladdning på Itunes och streaming via Spotify.

Programmet har helt enkelt gått så väldigt mycket bättre än vad någon räknat med, efterfrågan på musiken har blivit så stor att en utgivning av ett urval av tolkningarna blivit självklar. Artisterna spelade därför tidigare i höstas in 19 av låtarna från programmet och nu ser vi resultatet.

1. Så klart – Lill-Babs
2. En tuff brud i lyxförpackning – Petter
3. Vem ska jag tro på – September
4. Det hon vill ha – Plura
5. Sträck ut din hand – Thomas Di Leva
6. Längesen – Lasse Berghagen
7. Naked number one – Christer Sandelin
8. Huvudet högt – Lill-Babs
9. Mikrofonkåt – September
10. Logiskt – Plura
11. Fulla för kärlekens skull – Petter
12. Can’t get over – Christer Sandelin
13. Because I love you – Lasse Berghagen
14. Vi får vingar när vi älskar – Lill-Babs
15. Stockholm i mitt hjärta – Petter
16. Kärlekens tunga – September
17. Snurra min jord – Plura
18. Jennie Jennie – Christer Sandelin
19. Somliga går med trasiga skor – Lasse Berghagen & Plura

Min spontana reaktion är att det är ett bra urval, när nu kriteriet var att välja bara 19 låtar, för här finns definitivt några av de bästa versionerna med. Min tydligaste invändning är dock att det är synd att DiLeva bara får med en av sina tolkningar.  Thomas tillför något mycket speciellt till alla de tolkningar han gjorde, en särskild inlevelse, gestaltad dramatik och space-känsla som jag verkligen gillar. Eldkvarns ”Kungarna från Broadway” tyckte jag t ex väldigt mycket om. Han har i alla fall – och mycket välförtjänt – fått med tre av sina låtar i de andras tolkningar.

Thomas valde i sista programmet sina egen eminenta ”Vad är frihet?” som han framförde tillsammans med Lasse Berghagen. Det här är, i hård konkurrens, kanske den bästa av alla Thomas många starka låtar. Ja det är svårt att bedöma, jag vet, men den här låten är så stark.

En positiv överraskning för mig var att Christer Sandelins tolkning av Septembers ”Can’t get over” kom med. Den har en stark och omisskännlig Bowie-känsla med Heroes-influenser som i ett nafs gjorde att Christer steg högt i min aktning. Jag hör också litet Elvis och ”Suspicious minds” i Christers version och den inspirationen klagar jag inte heller på.

Christer Sandelin: ”Can’t get over” i ”Så mycket bättre” sänt 27 november 2010

Att Petra ”September” Marklund fick med tre låtar är förståeligt. Hon är kanske den av artisterna som genomgående gjort de mest uppskattade tolkningarna. Petra är en väldig proffsig och duktig sångerska som i o m med serien fått sitt välförtjänta svenska genombrott.  Mer om det här:
https://japetus.wordpress.com/2010/11/28/petra-marklundsseptembers-slutliga-valfortjanta-stora-svenska-genombrott/

image
Petra ”September” Marklund (1984- )

Kommentera

