Mellandagsbio med Cornelis

Mellandagar. Kom så iväg och fick se filmen om Cornelis Vreeswijk jag tidigare skrev om när den hade premiär i november. https://japetus.wordpress.com/2010/11/11/cornelis-vreeswijk-om-nya-filmen-och-nagra-personliga-minnesbilder/

Det var en stark film. Bitvis mycket stark. Jag känner mig litet tagen efter att nu ha sett denna både vackra, gripande och bitvis riktigt smärtsamma filmen om Cornelis. Riktigt rörd blev jag av scenen från Cornelis succé i Roskilde ’87 då jag själv stod med i publiken i vad som för mig tydligt framstod som decenniets bästa Roskildefestival (både vad gäller akter och strålande väder).

Jag förstod ju inte/visste inte då vilken tuff resa Cornelis hade haft bakom sig. Han hade ju liksom bara funnits där i hela mitt liv, på tv och i en massa rubriker. Jag hade inte upplevt att han på något sätt ”försvunnit” under 80-talet då min upplevelse varit just att han alltid på något sätt varit närvarande i olika former.

När jag nu såg filmen kände jag mig lycklig inombords – och litet stolt på nåt sätt – över att jag en gång stått med där i folkhavet och och applåderat och skrikit för Cornelis. Oj vad han var värd den uppskattning han mötte där den gången. Det kändes verkligen som jag varit med om ett smått historiskt ögonblick i den svenska musikhistorien. Jag som upplevt att jag missat så många. Men den gången var jag med.

Och det var fint att Cornelis i alla fall hann uppleva en försmak av den revansch han skulle fått i form av uppskattning från andra hela artisteliten om han bara fått 10 år till. Men det var helt enkelt inte möjligt för Cornelis som levt ett så väldigt hårt liv.

Kommentera

