Lustans Lakejer släpper nya plattan ”Elixir” med mecenaters hjälp

I mitten av december såg jag en artikel i DI och igår läste jag i Metro om ”Elixir”, Lustans nya platta som släpps 26 januari. Den första sedan ”Åkersberga”, 1999.

Det jag upplevde som ett orakelsvar från Johan Kinde i augusti i samband med Lustans Lakejers medverkan i ”Forever young”-turnén får nu sin förklaring.  Det är väldigt intressant att nu läsa om hur det går till 2011 när bandet släpper nya plattan.  


Johan Kinde, född 1963

Det stämmer som jag skrev i augusti, att plattan släpps på Strandeds mytomspunna etikett, men skivbolaget står bara för distributionen. Produktionen är istället finansierad av några välsituerade fans som fungerat som mecenater, bl a journalisten, författaren och krönikören Johan Norberg. De övriga är Gunnar Sonesson och Alexander Johansson.


Johan Norberg, född 1973

Det är alltså dessa tre gentlemän, passande nog kallade ”Mecenatkonsortiet Män av skugga”, som möjliggjort den smarta moderna lösning som nu gett JK största möjliga frihet vid plattans tillkomst. Det moderna och sympatiska tänkandet fullföljs sedan i o m att fansen fått betygssätta låtarna och får rösta och argumentera för vilken låt som ska bli nästa singel.


Lustans Lakejer: ”Elixir”, 2011 – sobert, smakfullt och genreriktigt omslag

Jag har alltså haft möjlighet att via musikapplikationen på Lustans Lakejers FaceBook-sida kunnat lyssna på några av låtarna från kommande plattan. Jag har inte blivit besviken. Titlar som ”Tills gryningen skiljer oss åt”, ”En enda kyss” och ”Förbjuden frukt”  skvallrar om klassiskt omisskännliga Lustans-sammanhang. 

Ljud- och produktionsmässigt tycker jag att låtarna fortsatt ligger i linje med plattans första singel ”Det verkade så viktigt då”, ljudbilden, känslan andas mycket av ”Uppdrag i Genéve”. Ett lyckat val tror jag då den plattan säkerligen bland fansen uppfattas som den definitiva Lustans-plattan.  

Jag ser fram mot att få recensera denna platta!  

– – –

Lustans Lakejers FaceBook-sida:
http://www.facebook.com/LustansLakejer?v=wall

Lustans Lakejers lakej”, Johan Norbergs blogg om sin nya roll som kulturmecenat:
http://www.johannorberg.net/?page=displayblog&month=12&year=2010#3561

Min tidigare blogg om nya Lustans-plattan:
https://japetus.wordpress.com/2010/08/07/lustans-lakejer-slapper-ny-platta-pa-stranded/

Min recension av Lustans spelning vid Forever Young-debuten utanför Linköping 6 aug 2010:
https://japetus.wordpress.com/2010/08/08/forever-young-2010-i-linkoping-6-aug-min-upplevelse/

Ett svar to “Lustans Lakejer släpper nya plattan ”Elixir” med mecenaters hjälp”

  1. Åh, sån fin och efterlängtad nyhet ju

Kommentera

