(Ett liv i) Exil, tidiga vårkänslor med Mockba Music

Igårkväll blev det en lång behaglig promenad i stockholmsskymningen i kvällningen. Och denna promenad bjöd ockspå de första små föraningarna av de ljusa vårhimlar, vårkvällar som ska komma. Nu är det också bara drygt två veckor till vårdagjämningen.

Mars är en speciell månad i brytpunkten mellan vinter och vår. I mars brukar här också i bloggen dyka upp betraktelser kring detta, inte minst om vårdagjämningen (”the vernal equinox”) när ljus och mörker väger jämnt och det tippar över mot det ljusa halvåret.

Någon gång i mars brukar jag också ha anledning att rapportera om min vårrit – avlyssnandet av Stravinskijs ”Våroffer” som plötsligt bara känns så rätt när snön smält undan och det där skarpa vårljuset bara skär som en kniv genom det som återstår av den vinter som varit. Vi får se när det är dags för denna rit i vår. Inte än på ett tag dock.

Men ändå fanns där den första vårkänslan igår. När solen var på väg ned under västerhorisonten lyste den upp himlen och temperaturen låg runt noll. Ingen midvinterkyla någonstans längre.

Jag kände att det var läge för en promenad och så blev det. Och plötsligt hade jag musik i mitt huvud där jag gick. För dem av er som till äventyrs minns dem kan jag berätta att jag hade Mockba Musics drömskt vackra och lite vemodiga ”(Ett liv i) Exil” som ständigt närvarande nynning på promenaden – det är nåt väldigt speciellt med denna svårgripbara vackra vårkänsla…

Jag läser på Wikipedia:

”Mockba Music var en svensk musikgrupp verksam mellan 1982 och 1984. Musiken kan kategoriseras inom genrerna synthmusik, new wave och new romantic…

Diskografi:
In från kylan (singel 1982)
Någon som du (singel 1982)
Exil (maxisingel 1983)
Mockba Music (LP 1984)”

Den sammanfattningen hade jag inte kunnat göra bättre själv, så jag tillät mig denna gång att citera Wikipedia. Tilläggas kan göras att Mockba Music var Tom Wolgers studioprojekt från början till slut. Det var något han drog igång vid årsskiftet 81/82 då han hoppat av Lustans Lakejer. MMs musik karaktäriseras också av Toms flyhänta klaviaturspel. Han är en mycket duktig pianist och det hörs genomgående i låtarna.


Tidstypiskt elegant foto på Tom Wolgers (1959- ) från ca 1982

Mockba Music var mycket stilmedvetna och genomgående eleganta i sin framtoning, i ljudbild, produktion och skivomslag. Jag skulle vilja beskriva dem som ett mycket typiskt Stranded-band, dvs väldigt mycket så som jag uppfattar skivbolaget Stranded och dess själ. Eller varumärke som man kanske skulle säga idag.

Nåväl, det var just ”Exil”, eller ”(Ett liv i) Exil” som den heter på LPn som jag hade i huvudet. Så vackert.


Mockba Music: ”(Ett liv i) Exil”, 12”, 1983.

Ja den här låten symboliserar mycket starka vårkänslor för mig sedan mer än 25 år tillbaka, som det känns när man upplever det för första gången. En blåsig nyfiken känsla av uppvaknande, starka kontraster i kraftigt solsken med vinterns grus raspande under fötterna, känslan av att vara på väg nånstans. Igen. Precis samma känsla som på det som nu igår kom att visa sig bli årets första vårpromenad.

En festlig detalj är att Tom Wolgers på denna inspelning hade med både Tomas DiLeva på gitarr och Eric Gadd alias Erich West på bas. Herrar som skulle komma att låta höra av sig i framtiden. ”Exil”-maxin spelades in i februari – mars och släpptes i maj 1983. Den är nu 28 vårar gammal, men evigt ung för mig varje gång jag hör den. Särskilt så här års.

[youtube.com/watch?v=fZZKW-qtYcc]
Här har vi 12″-versionen av ”Exil” med samma drömska poetiska känsla som på plattan, men mer percussion och rytm. Ett svenskt nyromantiskt mästerverk!

Kommentera

