Om stegräknartävlingen som gått för långt och mannen i det mörka rummet på Värtavägen

I mars månad detta år anordnar min arbetsgivare en stegräknartävling. Det är spännande att se allt som nu händer på min arbetsplats med anledning av detta. En enorm tävlingslusta väcks hos många av mina kollegor. De utför nu extrema prestationer flera gånger i veckan och många är uppenbart utmattade och har problem med värkande leder och knän.

7 000 steg om dagen är vad man måste prestera för att kunna få ta del av de priser som lottas ut varje vecka. Själv har jag inga problem att dagligen nå över den nivån. Jag får ihop ca 8 000 steg per dag bara genom det jag går naturligt till och från jobbet och på arbetsplatsen. De dagar jag promenerar på kvällarna brukar jag kunna nå 11 000 – 12 000 steg per dag. På helgerna har jag kunnat ligga mellan 15 000 och 20 000 steg. Min toppnotering är hittills ca 24 000 steg nu i lördags.

Detta har gjort att jag legat mellan de 50 och 100 bästa av de ca 450 som deltar i tävlingen. Men under de sista dagarna har jag börjat falla i placeringen och ligger nu inte längre bland de 100 bästa.

De som leder tävlingen presterar dagligen minst 30 000 steg. Ibland över 40 000 steg per dag. Jag snackade igår med våra två absoluta toppkillar och de berättade att de inte sällan haft så mycket som 60 000 steg och t o m toppat på 79 000 steg på en enda dag. De här killarna går fram och tillbaka till jobbet varje morgon och tränar dessutom nu både morgon och kväll på gym. Och de försöker hinna med att gärna springa en mil på lunchen… Det är extremt.

Särskilt om man betänker att en halvtimmes styrketräning, simträning, innebandy eller annan bollsport bara genererar motsvarande 2 700 poäng/steg. En timme ger 5 400 poäng.  De kvällar jag simtränar och styrketränar i 45 minuter får jag ihop dryga 4 000 extra poäng/steg. Det är alldeles för litet för att hänga med i den här matchen.

Å andra sidan var det knappast tanken med tävlingen att man skulle ha dagliga poängtal över 40 000. Det skämtas nu allmänt om att de som toppar den här tävlingen i princip måste sluta jobba temporärt för att hinna med att få ihop sina steg och poäng…

Jag gör i alla fall mina extra promenader och kör mina tre träningspass i veckan. Vi får se om det i slutänden räcker till en placering bland de 100 bästa? Hade det varit mer vår och bättre underlag hade jag joggat också och då hade förstås stegtalen blivit än högre, men tävlingen slutar 28 mars så det lär inte bli så mycket joggat.

På kvällarna brukar jag nu i alla fall promenera så mycket som möjligt. Oftast väljer jag platser längs med Stockholms röda tunnelbanelinjen så det blir smidigt att åka hem. Jag går därför ofta på Södermalm, Östermalm och på Gärdet. Ofta i skymningen. Ofta är det väldigt vackert. Ibland ser jag saker som etsar sig fast i minnet. En sådan sak hände i veckan.

När jag tidigare denna vecka gick längs Värtavägen fick jag se en litet märklig syn. På första våningen i en av lägenheterna som vetter ut mot Värtavägen där den följer kanten av Gärdet ned mot Valhallavägen satt en man i övre medelåldern vid sitt vardagsrumsfönster. Det som kändes annorlunda var att ljuset i lägenheten var släckt.

vaertavaegen27stockholm
Värtavägen 27, Gärdet, Stockholm

Han satt blickstilla och tittade snarast ned i golvet eller ned mot fönsterblecket. Jag stannade till och iakttog honom från sidan i kanske 10 långa sekunder innan jag kände att det var dags att gå vidare för att inte vara ohövlig. Mannen rörde sig inte. Ljuset förblev släckt.

Med en mystisk känsla inombords gick jag vidare längs Värtavägen ned mot Valhallavägen, Fältöversten och Karlaplans t-banestation i den tilltagande marsskymningen…

Kommentera

