Om känslan i april och en enda gustafssonsk blomma

April. Det är april igen. Det är den vår igen som är vind över ännu bruna torra marker. Vintern har alldeles precis lämnat oss, i stort sett utan andra spår än allt kvarvarande grus på trottoarerna och en och annan tjälskada.

Men den gröna, friska spirande våren och den därpå följande försommaren är ännu några korta, snabba veckor borta. Kanske åtta stycken? Kanske årets snabbaste? Det är en speciell tid. En värdefull tid med en särdeles fin känsla av uppvaknande, inspiration och möjligheter.

”Det var den tid, då varje timma ägde en egen kraft, som måste vinnas ut…”

Känslan jag tänker på brukar oftast komma sig av naturupplevelser utomhus, men den här gången kom den på ett mer oväntat sätt. Jag såg ett foto som en av mina vänner på FaceBook hade som profilbild. Tack KA för det vackra fotot jag här nu lånar av dig. Det fotot uttrycker just precis vad april är för mig, och kanske något mer…

Det vackra fotot får mig att tänka på en dikt jag tyckt mycket om i många år.
”April, inte den grymmaste nej, den klokaste av månaderna.
Med detta torra bruna i markerna, som ett stycke av Alban Berg
pulsatilla vulgaris en enda blomma i allt det torra,
och precis så var naturligtvis min ungdom:
en brun skog med denna enda blomma”.
Dikten är hämtad ur Lars Gustafssons extraordinärt vackra och djupt tänkvärda diktsamling ”Variationer över ett tema av Silfverstolpe”, 1996.
”Timmar, vad var ni? Besökare som aldrig ville stanna.
Åsyna vittnen
som teg.”
Tack Lars Gustafsson och Gunnas Mascoll Silfverstolpe för att jag fick låna era så vackert diktade ord denna vackra vårdag i april 2011!

Kommentera

