Sista kvällen i april, igen – inga utslagna häggar i sikte än

Igår, den 29 april på morgonen, fick jag ett mejl från en arbetskamrat i Uppsala. Hon påstod att hon sett utslagna häggar i Uppsala. Men jag var skeptisk.

Om det är sant skulle det innebära att det gamla rekordet från 1990 skulle ha slagits. Det var den gången, det året, då häggarna slog ut på Valborgsmässoafton. Jag var på väg med tåg från Stockholm till Uppsala för att som vanligt fira sista april i Uppsala. Detta var unikt. Det har inte hänt en enda gång sen dess att häggarna slagit ut i stockholmsområdet så pass tidigt.

Jag gjorde ett upprop på FaceBook för att stämma av om någon sett något, dvs någon hägg? Men nej, inga säkra svar. Jag har själv inte sett nån utslagen hägg i år än. Får se om jag ser något på vägen in till Skansen och elden där ikväll. Återstår att se. Seeing is believing…

Valborgsmässoafton. En alldeles väldigt fin känsla särskilt förbehållen oss nordbor som tagit oss igenom en lång mörk höst och efterföljande vinter. Och i vår fick vi en riktigt lång vargavinter till. Snö från november till mars. Detta som kommer nu är så efterlängtat.


Perssons Pack: ”Sista kvällen i april” från första LPn ”Kärlek och dynamit”, 1989, här i en live-version från 2009


Perssons Pack årgång 1989:
–  Per Persson: sång och gitarr
– Magnus Lindh: dragspel, hammondorgel
– Niklas Frisk: gitarr, mandolin och dobro
– Magnus Adell: kontrabas

Ett svar to “Sista kvällen i april, igen – inga utslagna häggar i sikte än”

  1. Det var verkligen en underbar kväll igår. Lite kall, men solig och som du säger – precis vad man hade längtat efter hela denna långa vinter.

    Någon hägg har jag inte sett blomma än, men igår såg jag de första blommorna på vårt plommonträd. Kände att jag kunde nöja mig det.

Kommentera

