Tidlös skönhet – ”Julia” med Eurythmics, Annie Lennox

Återsåg idag en kär gammal bekant. Videon till ”Julia” med Eurythmics och då framförallt Annie Lennox.

Den är så bra att den är värd några rader här i bloggen. Detta är framförallt en mycket otypisk video för att vara sprungen ur år 1984. Inte många andra musikvideos vid den tiden presenterades med det säregna lugn och rena enkelhet som präglar ”Julia”.

Det är en låt och framförallt en video som åldrats med mycket stor värdighet. Och Annie Lennox är så vacker att det nästan gör ont. Hennes skönhet är fullkomligt bländande tidlös i sitt uttrycksfulla lugn. Vilken utstrålning och vilken blick!


Ann ”Annie” Lennox, född i Aberdeen, Skottland, 1954

Vid tiden för inspelningen är hon 29 år gammal och helt enkelt sagolikt vacker. På ett mycket naturligt och, just, enkelt sätt. På ett personligt sätt. Kanske är hon som allra vackrast här i denna video? Här finns ett säreget fokus och lugn; en känsla av att hon inte behöver ta till några som helst effekter för att fånga sin publik. Kanske är det för att man som åskådare känner att skönheten kommer lika mycket inifrån som den är uppenbar på ytan?

Jag minns att jag alltid tyckte att Annie Lennox var snygg. En kvinna som hon kunde vara stylad hursomhelst och ändå alltid vara snygg. Ofta var ju Eurythmics videos litet teatraliska och melodramatiska. Annie fick möjlighet att spela ut hela sitt register i många olika kostymeringar och peruker. Men vacker var hon alltid.

Hon blev också tidigt, så straight hon är, en gay-ikon som vid sidan av artister som Boy George,  Madonna, Morrissey och Michael Stipe var med och skapade populärkultur under främst ’80- och 90-talen. Hon ÄR borde jag skriva för hon lever i allra högsta grad än.

Mest känd under senare delen av sin karriär har hon blivit för sitt omfattande välgörenhetsarbete vilket ledde till att hon 2010 av engelska staten tilldelades den prestigefyllda OBE, Order of the British Empire, Brittiska Imperiorden. Hon tilldelades denna orden främst för sitt arbete med kampen mot AIDS och bekämpande av fattigdom i Afrika.

För att gå tillbaka till låten ”Julia” kan jag berätta att den är hämtad från filmmusiken till filmen ”1984”, efter George Orwells berömda roman. Eurythmics gjorde denna filmmusik. Alla har hört hitlåten ”Sexcrime (1984)”, men få har lyssnat igenom hela plattan och kommit att få höra vilken uttrycksfull, drömsk, sorgsen och vacker platta det är. Jag kommer att skriva om den här.

Solen har tittat fram över stan idag och SMHI lovar mer årtidstypiskt väder till helgen. Och här sitter jag kvar på jobbet denna sena fredageftermiddag. Det blev några bloggade rader att runda av denna dag och denna vecka med. Det var ett vackert sätt att runda av veckan på…


”Julia” med Eurythmics från plattan ”1984 (for the Love of Big Brother)”, 1984

Mer om Eurythmics:
https://japetus.wordpress.com/2011/03/24/this-city-never-sleeps-ensam-hemma-for-forsta-gangen-i-den-stora-staden-med-eurythmics/

2 svar to “Tidlös skönhet – ”Julia” med Eurythmics, Annie Lennox”

  1. Vacker är ordet. Jag lyssnade aldrig mycket på Eurythmics när det begav sig så den här var helt ny för mig.

    Och eftersom jag är som jag är sitter jag och detaljstuderar hennes make up. Som jag kommer härma. Lätt.

    Ha det bra, bästa du.

Kommentera

