På väg till Moskva, intensiva dagar

Nu är det intensiva dagar, mycket jag skulle vilja skriva om, men som inte hinns med. Men några rader blir det.

Det är väldigt mycket på jobbet så här års, inte minst all bemanningsplanering inför höstterminen. Bara att jobba på.

Sade spelade på Globen i förrgår och jag var inte där. Tyvärr! Hon är en artist jag verkligen följt hela vägen från första plattan ”Diamond Life”, 1984 och framåt. Av de recensioner jag läst så var det en bra spelning, även om Globen inte var bästa lokalen för hennes jazziga coola klubbmusik. Cirkus hade förstås givit en bättre och mer passande inramning. Men kul att hon drar så mycket publik att hon spelar på Globen.

Framförallt tänker jag nu på att jag om ca en timme reser till Moskva. Jag har vänner som bor där och jobbar vid svenska ambassaden och detta är en resa som varit planerad sedan många år. Nu denna långhelg i maj blir den äntligen av. Det ska bli riktigt intressant.

Jag har de senaste veckorna då och då plågat mina vänner på FB med denna ultimata kitschiga hyllning till Moskva och Ryssland. Jag fascineras av den historiska korrektheten i dans och klädsel (!) och det faktum att man lyckats samla så många fördomar om ett land och dess invånare i en och samma text… Den här typen av kvalitetsproduktioner ser vi dess värre  sällan nuförtiden. Så har ”Moskau” med Dschinghis Khan också mer än 30 år på nacken. Men den skulle säkert gjort succé i Melodifestivalen i år, åtminstone bland länderna i det gamla östblocket, eller inte…

Kommentera

