Den allmänna uppryckningen

Nu är det definitivt dags att komma igång med regelbunden träning igen. De senaste dagarna har inneburit en uppryckning och det känns väldigt bra. Det blir väldigt tydligt för mig att hela livskvaliteten, livsupplevelsen försämras när min kondition försämras.

Den gångna vinterns mer eller mindre frivilliga träningsuppehåll pga Centralbadets stängning för renovering har varit det längsta på 12 år. Det är klart att kropp och själ reagerar på inaktiviteten efter att ha fått så pass mycket regelbunden träning i så pass många år. Jag tränade litet på Forsgrénska vid Medis januari till mars, men trivdes aldrig bra där. Sen har det varit ryckigt och ojämnt. Det har inte varit någon bra och regelbunden träning.

Resultatet har blivit en sladdrig upplevelse av onaturligt mycket ”sladder” kring midjan, vilket känts väldigt konstigt för mig som alltid varit smal, men resultatet har också varit mindre glädje och mer olustkänslor, vilket är mycket värre. Det är en naturlig del av åldrandet att inte längre kunna se ut som en 25-åring när man passerat 40, men fram till nu har det på något sätt ändå känts som att jag lyckats ganska väl i kampen mot ålderstecknen, en framgångsrik ”fighting retreat”.

Jag vet samtidigt att det är nyttigt med litet underhudsfett och jag tror det varit bra för mig som så länge tjatat om att gå upp i vikt och kämpat på alla möjliga sätt att nu till slut denna vinter ha fått passera den historiska 80 kilos-gränsen, men på fel sätt…

Att vara på gång igen med träningen känns nu därför extra bra för kropp och själ. Det blir löpning varannan dag, inte mer än 2,5 – 5 km per gång inledningsvis, men det är en bra start. Och så situps och bellybacks varje dag. Armhävningarna märks det tydligast på att jag är ur form. Det går jättetrögt först, men jag vet att det vänder.

Viktigast är att jag kan konstatera att den allmänna uppryckningen nu har inletts. Eller för att citera Petter från fredagens konsert på Grönan:
”Vinden har vänt!”

Kommentera

