Människor kommer och går medan jag i min bubbla består

Det var en alldeles ovanligt fantastisk lång sommarhelg vi just fick i Stockholm och i stora delar av landet. Kraftig sol från klarblå himmel och högsommartemperaturer över 25 C.

Jag känner djup tacksamhet för all den vila jag fann i helgen som gick, alldeles särskilt skönt efter flera stressiga jobbveckor. Enkelt. Och så värdefullt. Något av det mest behagliga jag kan tänka mig.

Finns där på min filt i gräset någonstans i Stockholm med en bra bok – just nu Leif GW Perssons underhållande och intressanta ”Faller fritt som i en dröm” om en möjlig lösning av Palmemordet efter att i ett par veckors tid läst ytterligare ett antal av Simon Scarrows äventyrsromaner om de romerska legionärerna Cato och Macro. Sitter, halvligger, ligger på rygg, tiden går, ligger på mage, läser, läser. Svävar som i en egen avskild bubbla. Vilar. Och läser igen.

Människor runt omkring mig kommer och går. När jag då och då tittar upp runtomkring mig är det alltid någon som kommit till – och någon som gått. Människor med sina uttryck, gester och röster som för en stund finns där, som lämnar ett litet obetydligt avtryck i mig. Det märkliga är att jag liksom aldrig tycks se när folk går, lämnar gräsplätten där jag just nu befinner mig. Svävar. Folk slår sig ned, finns, så plötsligt är de borta. Ingenting säger att de nyss har funnits där. Tiden går…

Jag är verkligen en person som vant mig med och trivs bra med att vara ensam då och då. Ensamheten kan kännas som en mysig bubbla jag svävar i, vilar i medan dagen sakta skrider. Jag kan se på trädens skuggors rörelser över gräset att tiden går. Och naturligtvis också på det fenomen jag just beskrev, att människor kommer och går, medan jag i min bubbla består.

Kommentera

