Eric Amarillo – en möjligen motsägelsefull man som har mina sympatier

Igårkväll hade jag nöjet att se och höra upphovsmannen till denna sommars tveklöst blivande sommarplåga, väl avpassad för såväl studentflak som sommardiscon över hela detta land – ”Om sanningen ska fram”, med den utstuderat spekulativa refrängen ”Vill du ligga med mig då?”. Nej, det är inte min typ av musik, tvärtom blev jag bara trött när jag första gången hörde talas om denna spekulativa produktion, så är jag väl också ljusår utanför målgruppen för detta musikaliska verk. Jag blev desto mer förvånad när jag fick reda på vem som låg bakom singeln…

Eric Amarillo heter egentligen Erik Sundborg och är en snart 40-årig låtskrivare, musiker, DJ och producent från Kullavik strax söder om Göteborg som innan det svenska genombrottet denna vår gjort sig mest känd som ena halvan av duon ”The Attic” tillsammans med barndomsvännen Michael Finer. Festligt nog skrev jag litet om dem i en av mina allra första bloggar för snart fyra år sedan:
https://japetus.wordpress.com/2007/09/08/bygga-om-badrummet/

Tillsammans med September uppskattar jag The Attic som de bästa svenska namnen inom sin lättviktiga men underhållande genrer, house och eurodisco. Under den nu avlägsna tid då MySpace var mycket större än FaceBook minns jag också att jag hade litet kontakt med herrar Amarillo och Finer. Jag fick en genuint sympatisk känsla för dem och har sedan dess varit ett fan. Jag ser då och då Mr Amarillo i trakterna kring Hornstull, bl a på Loopen Marina som jag själv frekventerar. Han sticker ut med sin i lika delar coola och på nåt sätt litet medvetet nördiga image. I like.

Eric Amarillo har en gedigen musikalisk bakgrund som jag verkligen respekterar. Han är utbildad på Musikaliska akademin, har spelat tvärflöjt i Radiosymfonikerna och älskar Johann Sebastian Bach. Förkärleken till Bach och klassisk musik har man också kunnat ana i en och annan av hans kompositioner för The Attic, vinjettmusik till Melodifestivalen och de imponerande klaviaturimprovisationer jag såg och hörde honom göra live på scen igårkväll på klubben ”Pure” i Stockholm i samband med den modevisning flickvännen var inbjuden till igår.

Det råder ingen tvekan om att Eric är en kraftigt musikalisk begåvad och kompetent man. Vadan detta nu då? Jag upplever honom som en otippad kompositör av den här typen av låt. Han berättar själv i intervjuer om sitt många gånger alltför osunda liv och leverne med sena kvällar och nätter, via flygplatser och hotellrum. Han hade inte planerat att lämna house-världen och börja skriva poplåtar på svenska – som han själv sjöng – men kroppen sa stopp:

”– Jag gick fett in i väggen, åkte in och ut på akuten. Jag är en klassiskt skolad musiker i grunden och att åka runt och spela entonsmusik … Jag älskar house men det har gått inflation i den. Det släpps 3.000 låtar i veckan på Beatport eftersom det finns så bra program nu för tiden. Vilken liten pellejöns som helst kan sitta och göra ett fett beat och det låter… bra…”

Jag sympatiserar med detta och skrattar gott när jag läser fortsättningen hur Amarillo uttrycker känslan för housemusiken idag: Att ”drunkna i bajs” i kombination med livsstilen blev en ögonöppnare och när jag hör texten till ”Om sanningen ska fram” och förstår tankarna bakom den kan jag inte annat än fortsätta sympatisera.

”Om sanningen ska fram” beskriver spelet mellan män och kvinnor, ett spel Eric Amarillo berättar att han hatar och beskriver som tröttsamt och genomskinligt. ”Många tror att jag ger tips till män, hur de ska göra för att få ligga. Men det är precis tvärtom. Jag menar; kan vi inte bara lägga av med det här spelet? Kan vi inte bara vara oss själva?”

Ju mer jag läser av Erics uttalanden, desto bättre tycker jag om honom. Jag är själv våldsamt trött på ”spelet” och har åtminstone strävat efter att spela det så litet som möjligt. En bok som Neil Strauss ”The Game” som bekanta till mig försökt pracka på mig har jag inte velat ta i då den framstår som själva essensen av förvrängning, falskhet och manipulation. Jag föredrar då att vara naiv och ärlig och släppa tramset och se saker för vad de är. Jag behöver inte heller nån j-la genväg till fuskmetod för att tvinga fram ett fejkat intresse hos motsatta könet. Så patetiskt när bluffen genomskådats och dagen-efter känslan infinner sig…

Nu skulle jag kunna gå loss på hyckleriet kring nya avarter av ”kejsarens nya kläder” inom ”new tantra” där man döljer tvivelaktig verksamhet, same shit different name, bakom en respektabel fasad av mångtusenåriga traditioner inom indisk tantra, men det får bli en annan gång. Poängen är att jag när jag läst Eric Amarillos uttalanden känner respekt och sympati.

Eric fortsätter och jag citerar honom gärna: ”– Jag älskar det enkla och att hitta det. En riktigt bra poplåt är utkristalliserad. Daft Punk kan köra fyra takter i åtta minuter för att de är bra. Som Mozart gjorde: han skalade bort all skit och tog det enklaste temat.”

På frågan om han skulle ställa upp på Allsång på Skansen svarar han: ”– Om jag får vara mig själv är det klart att det skulle vara jätteroligt. Jag står ju till hundra procent för låten, så jag sjunger gärna den. Men då skulle jag inte göra den som den låter på radio, utan med piano och sång bara.”

Jag hoppas att Eric får den chansen och vet att han skulle förvalta den väl. Av gårdagens framträdande  på Pure framkom också bl a att han är en mycket duktig pianist och full tillräckligt kompetent sångare – i The Attic var det ju annars vännen Finer som sjöng.


Och så har jag till slut kommit på vem det är som jag helat tiden på nåt sätt tyckt att Eric Amarillo är litet lik – jag tänker på Stakka Bos rappare Oskar (Oskar Franzén) från när det begav sig på 90-talet. Det finns en likhet. Men ok, Eric har ett mer tandreglerat leende…

Ett svar to “Eric Amarillo – en möjligen motsägelsefull man som har mina sympatier”

  1. Intressant, jag hade hört att det var en 40-årig man som låg bakom texten men visste inte så mycket mer. Det som tyvärr är synd är att det flesta säker inte lyssnar på låten ordentlig, eller förstår innebörden. Men så är det nog ofta med musik.

Kommentera

