Återbesök i Leif GW Perssons värld

Inför en utlandsresa för ett par år sen bad jag om boktips på FaceBook. Det kom in ett helt gäng sådana. Några nappade jag på direkt, andra gled åt sidan, sjönk i minnesbassängen och försvann.

Ett tips jag för en vecka sedan åter fick syn på nere på bassängens botten var Leif GW Perssons ”Faller fritt som i en dröm”, en kriminalroman som handlar om en möjlig lösning av Palmemordet. Boken är också tredje och sista delen i GWs trilogi Välfärdsstatens fall. Det var nog 25-års dagen av Palmemordet tidigare i år som fick mig att bli nyfiken på att läsa den här boken. I anslutning till fick jag också se och höra GW Perssons egen teori om hur mordet gått till. Jag blev nyfiken, ville läsa mer.


Leif GW Persson i omisskännlig pose – alltid underhållande att lyssna till honom

Och så kom det sig då att jag för en vecka sedan till slut köpte boken där Palmemordets gåta löses. Jag ångrar mig verkligen inte för ”Faller fritt som i en dröm” bjuder på mycket intressant läsning med initierade skildringar av polisarbetet och ger oss en riktigt fascinerande möjlig lösning av detta för det svenska samhället så uppslitande trauma. Så även för den svenska poliskåren kan man förstå. Begreppet ”Swedish hunts” blev ju under senare delen av 80-talet ett begrepp utomlands med hänvisning till vår svenska oförmåga att gripa såväl statsministermördare som att tvinga upp inkräktande ubåtar till vattenytan.

För det är verkligen en fascinerande intressant och intelligent övertygande lösning som läsaren bjuds på. Så är också GW Persson kraftigt inläst och kunnig i ämnet. Att han är kraftigt skärpt själv bidrar förstås till intrigens kvalitet. Att det inte är troligt att Christer Pettersson begick mordet har GW snart övertygat sin läsare om. Sen tecknar han en annan och mer rimlig förklaring och ger en utförlig bakgrund till det. Sakta börjar man förstå hur det hela gått till och vilka som låg bakom det.

Jag passade på att bolla den här mordteorin med en av landets ledande samtidshistoriker som arbetar vid samma institution som jag vid Södertörns högskola och dessutom råkar ha skrivit en initierad biografi om mordoffret. Han hade också läst ”Faller fritt som i en dröm” och tyckte den var mycket intressant, den mest intelligenta lösningen till mordgåtan han sett.

Som jag beskrev i en blogg på 25-årsdagen av Palmemordet är detta mord och dess efterverkningar något som av flera anledningar kommit att intressera mig alltsedan våren 1986.
https://japetus.wordpress.com/2011/02/28/a-shot-that-was-heard-around-the-world-palmemordet-25-ar/

Ofta har jag t ex rört mig i de aktuella kvarteren. Jag kan med lätthet följa med i varje miljöbeskrivning i GW Perssons bok. Men något som var både trevligt och spännande och kom som en överraskande bonus var att få återknyta bekantskapen med GW Perssons romanfigurer. Jag hade ju inte förstått att han följt samma personer i så många år.

Ja att det i själva verket var samma personer som de jag minns ifrån hans tidigare böcker – och från de filmatiseringar som gjordes på 80-talet. Främst ”Mannen från Mallorca” och ”I lagens namn” – Lars Martin Johansson, Bo Jarnebring, Jan Lewin, Anna Holt och Evert Bäckström. Jag tycker att GW Persson gör levande och bra personporträtt, som känns än mer äkta genom att han följt deras karriärer inom Polisen alltsedan han började skriva i slutet på 70-talet. Dessutom är det riktigt sjukt skoj också mellan varven. GW kan vara riktigt rolig. Det har ju även gjorts ett antal tv-filmer med manus av GW Persson, t ex filmerna om Anna Holt, Goltuppen och ”Den vite riddaren”.


Leif GW Persson, 70-tal

Sammantaget har det varit ett riktigt trevligt återbesök i Leif GW Perssons värld. Något som gett mersmak. Jag är nu på gång att köpa och läsa de återstående böckerna han skrivit efter sin återkomst som skönlitterär författare på 00-talet.

Och tack till dig Matz F för tipset den där gången som möjliggjorde återbesöket!


Leif GW Perssons skönlitterära produktion: 

  • 1978 – Grisfesten (Filmatiserad som Mannen från Mallorca 1984)
  • 1979 – Profitörerna (Filmatiserad som tv-serien Profitörerna på SVT 1983)
  • 1982 – Samhällsbärarna (Filmatiserad som I lagens namn 1986)
  • 2002 – Mellan sommarens längtan och vinterns köld
  • 2003 – En annan tid, ett annat liv
  • 2005 – Linda – som i Lindamordet
  • 2007 – Faller fritt som i en dröm
  • 2008 – Den som dödar draken
  • 2010 – Den döende detektiven


En klassisk scen ur filmen ”Mannen från Mallorca”, Bo Jarnebring (Sven Wolter) konfronterar de arroganta kollegorna Hedberg (Rico Rönnbäck) och Öst (Gert Fylking!) från Säkerhetspolisen. Jarnebrings bästis Lars Martin Johansson (Tomas von Brömssen) tar det lugnt medan konfrontationen tilltar.

Kommentera

